Policja ostrzega przed oszustami. „Nie ma ani zamówionego towaru, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy”

Policja ostrzega przed oszustami. „Nie ma ani zamówionego towaru, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy”

Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjne / Źródło: Fotolia / VadimGuzhva
Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Wiele osób jest zajętych poszukiwaniem prezentów. Zakupy przez internet dają wiele korzyści, ale pojawia się również szereg zagrożeń. Policja apeluje, aby korzystając z tej formy zakupów zachować zdrowy rozsądek i podstawowe środki ostrożności.

W ostatnich dniach do komendy policji w Nowym Sączu zgłosiło się kilka osób, które robiły zakupy w internecie. Zostały oszukane. Zamawiający nie otrzymali ani zamówionego towaru, ani zwrotu wpłaconych pieniędzy. Niektórzy straciły kilkaset złotych. Policja zaapelowała, by kupując przez internet zachować zdrowy rozsądek. Opublikowano poradnik, w którym opisano, w jaki sposób należy postępować.

1. Nie reaguj na tzw. super okazje

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od podawanych na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność.

2. Nie kupuj poza aukcją

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny, jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest w takich sytuacjach utrudnione.

3. Sprawdź komentarze

Kupując na aukcji internetowej warto sprawdzać komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić szczególną czujność. Należy również mieć świadomość, że pozytywne komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

4. Sprawdź sprzedającego

Policja radzi, by zwrócić uwagę na to, jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Należy pamiętać, że sklep internetowy musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl.

5. Zastanów się nad płatnością przy odbiorze

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą w celu zweryfikowania danych niezbędnych do dokonania przelewu. Warto korzystać z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnić się, czy właściwy numer rachunku widnieje na zamówieniu. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas kupujący ma okazję sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

6. Jeżeli sprzedajesz – poczekaj aż pieniądze wpłyną na konto

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać aż pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

radzi również, jakie kroki należy podjąć, jeżeli nawet mimo zachowania środków ostrożności, kupujący nie otrzymał zamówionego towaru lub jest on niezgodny z zamówieniem. W takich sytuacjach o zaistniałej sytuacji trzeba jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu. Należy także zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu, korespondencję mailową. Następnie trzeba zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

Czytaj także:
Wyłudzili 68 mln zł z funduszy UE? CBŚP rozbiło grupę oszustów

Czytaj także

 0