Z danych firmy Deloitte wynika, że Polacy marnują rocznie 235 kg żywności na osobę. W sumie aż 42 proc. klientów przyznaje, że zdarza im się wyrzucać żywność, a 35 proc. z nich robi to kilka razy w miesiącu. Wiele żywności marnuje się również w sklepach - produkty przeterminowane albo z kończącym się terminem ważności trafiają w większości na śmietnik. Federacja Polskich Banków żywności poinformowała, że najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo, owoce, wędliny i warzywa.
Inicjatywę w tej sprawie postanowiła rozpocząć sieć sklepów Lidl. W kilku poznańskich sklepach rozpoczęto testowanie akcji zero waste pod hasłem Kupuję, nie marnuję, której celem jest zmniejszenie ilości wyrzucanej żywności. Na specjalną półkę trafia pieczywo oraz produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia. Oferowane towary mają ceny obniżone o 70 proc. Rabat zostaje naliczony przy kasie.
– W Lidlu wierzymy, że odpowiedzialna firma może więcej. Może pomagać oraz ma realny wpływ na to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Dlatego zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. W chwili obecnej „Kupuję, nie marnuję” – podkreślili przedstawiciele Lidla.
Jeśli akcja przyjmie się w wybranych sklepach, może zostać rozszerzona również na inne polskie miasta.
Czytaj też:
Biedronka otwiera outlet. Jakie produkty będzie można w nim kupić?