Empik nie sprzedaje w tym tygodniu „Gazety Polskiej”. Centrum Monitoringu Wolności Prasy reaguje

Empik nie sprzedaje w tym tygodniu „Gazety Polskiej”. Centrum Monitoringu Wolności Prasy reaguje

Logo "Empik"
Logo "Empik" Źródło: Newspix.pl / KONRAD KOCZYWAS / FOTONEWS
W poniedziałek 22 lipca rzecznik Empiku poinformowała, że w salonach sieci nie będzie sprzedawana „Gazeta Polska” z naklejką „Strefa wolna od LGBT”. „Działanie takie stać się może współczesnym rodzajem cenzury prewencyjnej i w demokratycznym ustroju nigdy nie powinno mieć miejsca” – ocenia Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Empik tłumaczy swoją decyzję faktem, że naklejki, które oferuje „Gazeta Polska” stanowią naruszenie prawa. „Nie ma u nas miejsca na jawną dyskryminację i na treści łamiące prawo. Empik jest strefą pełną tolerancji, każdy jest u nas mile widziany wszystkich traktujemy z szacunkiem” – podkreśliła w opublikowanym na Twitterze rzecznik Empiku, Monika Marianowicz.

Czytaj też:
Empik nie będzie sprzedawał „Gazety Polskiej” z naklejką „Strefa wolna od LGBT”

„Niezrozumiała decyzja”

Na decyzję sieci zareagowało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, które dzień później wydało w tej sprawie oświadczenie. „Decyzja ta jest niezrozumiała w świetle prawa, zarówno polskiego, jak i unijnego, ponieważ łamie fundamentalną w ustroju demokratycznym zasadę wolności słowa. Zasada ta gwarantuje każdemu zarówno możliwość wyrażania swoich poglądów, jak i stwarza możliwość wyrażania negatywnej oceny innych poglądów, czy zachowania, co należy uwzględniać w przypadku podejmowania wszelkich działań w obszarze »polityki antydyskryminacyjnej«” – czytamy w oświadczeniu podpisanym przez dyrektor CMWP SDP Joannę Hajdasz.

W komunikacie podkreślono, że „w przestrzeni publicznej niejednokrotnie pod pozorem przeciwdziałania dyskryminacji w rzeczywistości promuje się określone postawy i poglądy, co z kolei prowadzi do dyskryminacji tych, którzy się z nimi nie zgadzają”.

Straty dla redakcji

CMWP wyraziło zdumienie „próbą realnej ingerencji firmy zajmującej się dystrybucją prasy w treści zamieszczane przez gazety, w tym wypadku przez redakcję Gazety Polskiej”. Zdaniem SDP, jest to działanie niedopuszczalne.

„Empik jest jednym z głównych miejsc sprzedaży gazet i jednym z największych na polskim rynku sklepów internetowych, arbitralność decyzji o wycofaniu konkretnego numeru gazety ze sprzedaży oznacza więc dotkliwe straty finansowe dla redakcji, którym nie ma ona jak zapobiec ze względu na krótki czas dystrybucji prasy drukowanej (7 dni w przypadku tygodnika). CMWP SDP zwraca uwagę, iż działanie takie stać się może współczesnym rodzajem cenzury prewencyjnej i w demokratycznym ustroju nigdy nie powinno mieć miejsca” – czytamy w oświadczeniu.

Kontrowersyjna grafika

„Gazeta Polska” z nalepkami „Strefa wolna od LGBT” ma trafić do sprzedaży 24 lipca. Na naklejkach znajduje się przekreślona tęczowa flaga i wspomniany napis. Pomysł wywołał liczne kontrowersje i krytyczną reakcję m.in. ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce. „Jestem rozczarowana i zaniepokojona tym, że pewne grupy wykorzystują naklejki do promowania nienawiści i nietolerancji. Szanujemy wolność słowa, ale musimy wspólnie stać po stronie takich wartości jak różnorodność i tolerancja” – napisała na  Georgette Mosbacher. Swoją wiadomość zakończyła hasztagiem #WszyscyJesteśmyRówni.

Czytaj też:
Biedroń: Albo pójdziemy w kierunku Europy, albo będziemy mieli pogromy na ulicach

Źródło: WPROST.pl / cmwp.sdp.pl