„Wiadomości” miały przeprosić Konfederację. Prowadzący mówił o „kuriozalnym wyroku”

„Wiadomości” miały przeprosić Konfederację. Prowadzący mówił o „kuriozalnym wyroku”

Siedziba TVP
Siedziba TVP / Źródło: Newspix.pl / Marek Konrad
Podczas jednego z wydań „Wiadomości” pominięto Konfederację, nie przedstawiając jej wyniku. Ugrupowanie pozwało TVP w trybie wyborczym, a sędzia orzekł, że stacja ma wyemitować sprostowanie. Dziennikarze wprawdzie dostosowali się do tego wyroku, ale określili, że jest on „kuriozalny”.

Przypomnijmy, według badania wykonanego przez Pollster, w wyborach do Sejmu PiS uzyskałby 45 proc. głosów, KO 26 proc., Lewica 14 proc., PSL 7 proc, a  5 proc. O przekroczeniu progu wyborczego pisano nawet na portalu „Super Expressu”, dla którego przeprowadzono sondę. W głównym wydaniu „Wiadomości”, opisując ten sam sondaż, zaprezentowano wyniki tylko czterech pierwszych partii, zupełnie pomijając Konfederację. Prowadząca Edyta Lewandowska wyraźnie podkreśliła, że tylko cztery komitety przekroczyły próg wyborczy i weszłyby do Sejmu. Widzom TVP pokazano też podział sejmowych mandatów bez uwzględnienia głosów oddanych na Konfederację. Dawałoby to PiS samodzielne rządy. Wiadomości skorygowały błąd dzień później i zacytowały sondaż już z uwzględnieniem wyniku Konfederacji.

Tłumaczenia „Wiadomości”

„Wiadomości” wprawdzie najpierw wyemitowały sprostowanie, ale później reporter opracowujący materiał skupił się na tłumaczeniach, dlaczego do takiej sytuacji doszło. – Dziennikarka, przygotowująca grafikę z wynikami sondażu, nie umieściła Konfederacji ponieważ nie uzyskała szczegółowych wyników badania od pracowni je przeprowadzającej, ani od redakcji „Super Expressu”, który badanie zamówił – powiedział reporter dodając, że autorka materiału miała „uzasadnione wątpliwości, że wynik Konfederacji w sondażu został zaokrąglony w górę – do pełnej cyfry”. Na potwierdzenie tej tezy wspomniał o poprzednich sondażach przeprowadzonych przez kilka pracowni, w których Konfederacja była pod progiem. – To ważne, bowiem w „Wiadomościach” z zasady prezentujemy sondażowe wyniki poparcia tylko dla partii, które przekraczają 5-procentowy próg wyborczy – tłumaczył reporter.

„Wiadomości” przypomniały, że na wniosek Konfederacji „kierując się najwyższymi standardami dziennikarskimi” dziennikarze ponownie opublikowali sondaż, ale z danymi uwzględniającymi wspomniane ugrupowanie. – Mało kto ma wątpliwości, nie chodzi o fakty, a pretekst do ataku – dodał reporter. W materiale, który jest dostępny na stronie TVP, skupiono się także na samej Konfederacji przypominając m.in., że Janusz Korwin-Mikke nazwał Wojciecha Jaruzelskiego „bardzo przyzwoitym człowiekiem”. Wspomniano także o sędzim, który wydał „kuriozalny wyrok” dotyczący Konfederacji i TVP. – Sędzia Rafał Wagner, który wydał ten kuriozalny wyrok wcześniej skazał m.in. Zbigniewa Ziobrę. Znajduje się na liście sędziów wolności, przygotowała ją Ewa Siedlecka, publicystka znana z krytyki polskiego rządu – powiedział reporter dodając, że na tej samej liście znaleźli się sędziowie „znani z politycznego zaangażowania przeciwko polskiemu rządowi”.

Już szef TAI mówił o „kuriozalnym wyroku”

Liderzy Konfederacji złożyli pozew w trybie wyborczym. W poniedziałek 30 września Robert Winnicki przekazał za pośrednictwem Twittera, że partia wygrała sprawę przed sądem. „»Wiadomości« mają opublikować przeprosiny i sprostowanie oraz rzetelny materiał na temat sondaży pokazujących, że Konfederacja wejdzie do Sejmu” – napisał działacz. Zdaniem szefa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Jarosława Olechowskiego „wyrok sądu jest kuriozalny”. „Sędziowie kolejny raz angażują się w politykę. Warszawski sąd żąda od »Wiadomości« TVP publikacji sprostowania sondażu, które...zostało już opublikowane dwa dni temu, a winny błędu ukarany. Czyli nie chodzi o prawdę, tylko o atak na TVP” – skomentował.

Czytaj także:
Incydent przed debatą w TVP. Bosak: Musiałem zagrozić użyciem siły

Źródło: WPROST.pl

Czytaj także

 5
  • No a czego się oni spodziewali w tej niby Konfederacji, która się rozpadnie zaraz po wyborach tak samo jak się rozpadła zaraz po wyborach do euro parlamentu? Spodziewali się, że konkurencyjne ugrupowanie posiadające narzędzie takie jak TV będzie im ułatwiać? To tak jakbym Ja też w swojej firmie przesłał dane do mojej konkurencji zamiast bronić mojego interesu... to jest wolność i demokracja. A tacy mieli być wolnościowi ... :)
    •  
      no albo to medium narodowe
      albo pis dowatych
      a wiadomosci holecka winna czytac w stroju toples
      'pik /by sie podniosl niektorym
      tasmy z  przed 2 lat !!
      ojcze ojcze za tem czas jakby sie udalo kurdopel machnalby te dwie wierze
      zycie plynie i  wszystko sie zmienia
      nawet mirra w  twoim ksociele ma wiecej jakos "mirry"
      • ...DZIS OD RANA NOWE TASMY KORUPCYJNE PANA NOUMANA ..W TVP INFO ....!!!!!!! WARTO SLUCHAC I  OGLADAC ....!!!
        • ...DZIS OD RANA NOWE TASMY KORUPCYJNE PANA NOUMANA ..W TVP INFO ....!!!!!!! WARTO SLUCHAC I  OGLADAC ....!!!