"Lalka" i "Oda do młodości" na maturze z polskiego

"Lalka" i "Oda do młodości" na maturze z polskiego

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. PAP/Lech Muszyński
"Lalka" Bolesława Prusa, "Oda do młodości" Adama Mickiewicza i wiersz "Któż nam powróci" Kazimierza Przerwy- Tetmajera - to teksty do których odnosiły się wypracowania, które mieli do napisania w poniedziałek abiturienci podczas egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej arkusze egzaminacyjne.

Podczas egzaminu maturzyści musieli rozwiązać 15 zadań - test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do publicystycznego tekstu o blogach autorstwa Igora Jankego z "Rzeczpospolitej". Jedne z zadań polegały na wskazaniu poprawnej odpowiedzi z podanych wersji, w innych abiturient sam musiał udzielić odpowiedzi.

Maturzyści musieli także napisać wypracowanie. Mieli do wyboru dwa tematy: "Analizując fragment +Ody do młodości+ Adama Mickiewicza i wiersz +Któż nam powróci+ Kazimierza Przerwy- Tetmajera, porównaj przedstawione w nich obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców. Wykorzystaj konteksty historyczno-literackie".

Drugi temat brzmiał: "Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment +Lalki+ Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób - ojca i Wokulskiego".

W arkuszu egzaminacyjnym znajdowały się odpowiednie fragmenty utworów.

Egzamin z polskiego można zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. 92,5 proc. tegorocznych maturzystów zdecydowało się zdawać egzamin z polskiego na poziomie podstawowym; 7,5 proc. wybrało poziom rozszerzony. "Zanalizuj i zinterpretuj opowiadanie Sławomira Mrożka +Lolo+, zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów i paraboliczny charakter sytuacji przedstawionej w tekście" - tak brzmiał jeden z dwóch tematów do wyboru wypracowania, jakie mieli napisać maturzyści na poziomie rozszerzonym egzaminu.

Drugi z tematów to: "Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analizując i interpretując fragment powieści Wiesława Myśliwskiego +Kamień na kamieniu+ oraz wiersz Tadeusza Różewicza +Słowa+, zwróć uwagę na przedstawione sytuacje i sposób kreowania podmiotu mówiącego".

Abiturienci musieli także rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu Czesława Miłosza "Historia literatury polskiej do roku 1939".

Również w arkuszu egzaminacyjnym na poziomie rozszerzonym znajdowały się odpowiednie fragmenty utworów do których należało się odnieść.

Zdaniem maturzystów z I Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku poziom wymagań stawianych na egzaminie był średni. "Myślę, że +Lalkę+, Wokulskiego i Łęcką każdy zna. Gdyby ktoś nie znał lektury, w ogóle by jej nie czytał w przeszłości ani się z nią nie zapoznawał, to też mógłby sporo punktów dostać za tę analizę, bo był zamieszczony fragment" - powiedział jeden z maturzystów, Maciej Górnicki.

"Egzamin był prosty, myśleliśmy, że będzie o wiele trudniej - powiedział po wyjściu z sali Michał Litka z I LO im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku. Podobnego zdania byli łódzcy maturzystów. Według nich, pytania były "przystępne i dobrze napisane". "Nie sprawiały większych kłopotów. Najważniejszą sprawą było właściwe uchwycenie tematu" - powiedział PAP Adam Lacki z XXVI LO w Łodzi.

"Poziom był porównywalny do matur próbnych" - mówili po egzaminie maturzyści z LO im. Marii Magdaleny w Poznaniu.

Egzamin na poziomie podstawowym trwał 170 minut, a na poziomie rozszerzonym - 180 minut. Oba rozpoczęły się o godzinie 9.

Maturę w całej Polsce zdaje w tym roku ponad 440 tys. uczniów. Sesja egzaminów pisemnych rozpoczęła się w poniedziałek, potrwa do 21 maja. Egzaminy ustne przeprowadzane będą do 31 maja.

ab, ss, pap