Grad odsłania kulisy kontaktów z Katarczykami

Grad odsłania kulisy kontaktów z Katarczykami

Dodano:   /  Zmieniono: 
Aleksander Grad (fot. A. Jagielak /Wprost) 
Katarski fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights wyraził zainteresowanie projektem stoczniowym już we wrześniu 2008 r. - wynika z informacji przedstawionej przez Ministerstwa Skarbu Państwa. Resort opublikował kalendarium spotkań swoich przedstawicieli oraz Agencji Rozwoju Przemysłu z reprezentantami funduszu, który wylicytował w maju tego roku główne aktywa stoczni Gdynia i Szczecin.
Z dokumentu opublikowanego przez resort wynika m.in., że na początku września 2008 roku jeden z dyrektorów Banku Fortis Intertrust B.V. reprezentujący fundusz, przesłał do szefa resortu skarbu Aleksandra Grada list dotyczący możliwego zaangażowania się SPFG w projekt stoczniowy. W połowie listopada 2008 roku w Warszawie doszło do spotkania przedstawiciela banku z przedstawicielami resortu i Agencji Rozwoju Przemysłu. W rozmowach, które dotyczyły m.in. rządowego programu prywatyzacji na lata 2008-2011, wzięli udział: wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik oraz prezes ARP Wojciech Dąbrowski a także jego zastępca Jacek Goszczyński. Przedstawiciele katarskiego funduszu ponowną wizytę w tej sprawie złożyli w resorcie 19 grudnia 2008 r. Delegację katarską reprezentował wówczas m.in. Abdul Rahman el Assir.

Zwycięski fundusz

Ministerstwo Skarbu informuje dalej, że 3 i 4 lutego 2009 r. stoczniowy ekspert banku Fortis Intertrust Jan Ruurd de Jonge wizytował stocznie w Gdyni i Szczecinie. Z kolei 27 kwietnia przedstawiciele inwestora spotkali się z Gradem, Gawlikiem, Dąbrowskim i Goszczyńskim w siedzibie Agencji i resortu skarbu. Stronę katarską reprezentowali m.in. członek zarządu Qatar Investment Authority (QIA) dr Hussain Al- Abdulla; doradca premiera Kataru i doradca zarządu QIA John El Khair; doradca szejka Mubarak Al Sabah Kuwejtu Mustafa Jundi; Rahman El Assir oraz dyrektor Fortis Intertrust B.V. Jaap Veerman oraz de Jonge.

12 maja przedstawiciele inwestora wzięli udział w szkoleniu dotyczącym posługiwania się platformą internetową, za pomocą której był przeprowadzany przetarg. Wcześniej - 4 i 7 maja zostało zaksięgowane wadium wpłacone przez katarski fundusz o łącznej wysokości ok. 8 mln euro.

13 maja przeprowadzono przetarg na majątek stoczni Gdynia. Inwestor katarski przystąpił do niego i złożył oferty zgodnie z wpłaconym wadium. Spośród 8 przetargów na majątek stoczni Gdynia, na które fundusz wpłacił wadium i wziął udział w licytacji, wygrał siedem. Inwestor wygrał również siedem spośród 9 przetargów na majątek stoczni Szczecin. Między 25 a 26 maja de Jonge wziął udział w aukcji na dodatkowe aktywa stoczni Gdynia i Szczecin. Ostatecznie fundusz wylicytował główne części majątku stoczni Gdynia za kwotę ponad 270 mln zł netto, a stoczni Szczecin na ponad 94 mln zł netto.

SPFG prosi o czas

1 czerwca inwestor wszczął procedurę uzyskiwania zgody MSWiA, umożliwiającej nabycie nieruchomości przez osobę prawną spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Fundusz wynajął kancelarię prawną WBBW sp.j., która rozpoczęła kompletowanie niezbędnych dla MSWiA dokumentów. Resort spraw wewnętrznych wydał zgodę w tej sprawie 25 czerwca. 30 czerwca przedstawiciel inwestora de Jonge poinformował publicznie, że SPFG kupuje aktywa zakładów w Gdyni i Szczecinie, by kontynuować tam działalność stoczniową.

Pieniądze za stocznie miały wpłynąć do 21 lipca, ale inwestor poprosił resort skarbu o przesunięcie terminu do 17 sierpnia. "Przedstawiciele SPFG złożyli pisemne oświadczenie, że deklarują dokonanie zapłaty do dnia 17 sierpnia 2009 r. i że poniosą koszty utrzymania aktywów stoczniowych będących przedmiotem transakcji" - informuje resort.

Nagła wolta Katarczyków

14 sierpnia przedstawiciele inwestora poinformowali resort skarbu i ARP o wynikach swoich analiz dotyczących obu stoczni. Uznali, że inwestycja w warunkach kontynuacji produkcji stoczniowej nie rokuje sukcesu w obecnych okolicznościach prawno-gospodarczych. Potwierdzili, że rządowa katarska agencja Qatar Investment Authority będzie analizować możliwości przejęcia inwestycji SPFG.

31 sierpnia 2009 r. QIA pisemnie poinformował Ministerstwo Skarbu o gotowości przejęcia transakcji SPFG. Ostatecznie z powodu braku wpłaty pieniędzy za majątek stoczni, przetarg został zakończony. Resort skarbu poinformował inwestora o utracie wadium. Minister Grad wystąpił do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na uruchomienie drugiego przetargu.

PAP, arb