LOT ze Starem

LOT ze Starem

Dodano:   /  Zmieniono: 
PLL LOT stanie się pełnoprawnym członkiem Star Alliance prawdopodobnie po 6-12 miesiącach, zadecydowali w Szanghaju szefowie zrzeszonych w nim linii lotniczych.
Na spotkaniu tym nie zdecydowano o konkretnej dacie przystąpienia LOT-u do aliansu. "Oczekuje się jednak, że nastąpi to po trwającym od 6 do 12 miesięcy okresie przejściowym. Czas ten przeznaczony jest na  dostosowanie się przewoźników do procedur i standardów aliansu" -  napisano w komunikacie.

Oprócz LOT-u do Star Alliance w najbliższym czasie dołączą także koreańskie linie Asiana oraz hiszpańskie Spaner. Do aliansu Star należy 14 przewoźników, m.in. Austrian Airlines i  Air Canada.

Na początku kwietnia PLL LOT podpisały z niemiecką Lufthansą porozumienie o współpracy, które ma doprowadzić do przystąpienia LOT-u do lotniczego sojuszu Star Alliance kierowanego przez Lufthansę.
Obie linie pozostaną niezależnymi narodowymi przewoźnikami zachowując swoją tożsamość oraz rozwijając swoje porty macierzyste. Od 1 czerwca obowiązuje podpisana przez LOT i Lufthansę umowa code-share o wspólnej eksploatacji bezpośrednich połączeń Polska-Niemcy obsługiwanych przez te dwie firmy.

LOT poszukiwał nowego partnera strategicznego po bankructwie Swissair Group, firmy, która była inwestorem strategicznym LOT-u i kierowała aliansem lotniczym Qualiflyer. Szwajcarzy zostali strategicznym inwestorem LOT-u w listopadzie 1999 roku. Objęcie 37,6 proc. akcji polskiego przewoźnika kosztowało ich prawie 184 mln USD.

W listopadzie 2001 roku już po bankructwie Swissair Group Skarb Państwa zdecydował o podwyższeniu kapitału spółki, w wyniku czego jego udział wzrósł do 67,96 proc. Bankrutująca Swissair w tym nie uczestniczyła. Jej udział tym samym spadł do 25,1 proc., a pakiet akcji pracowniczych zmniejszył się do 6,94 proc.

W maju LOT poinformował, że transakcja sprzedaży pakietu 25,1 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT (PLL LOT) przez Swissair Group przewidywana jest w I półroczu 2002 roku.

Według ministra skarbu Wiesława Kaczmarka, LOT zadebiutuje na warszawskiej giełdzie prawdopodobnie w drugiej połowie 2003 roku. Warunkiem wprowadzenia spółki na  warszawski parkiet jest jednak znalezienie inwestora, bądź inwestorów na pakiet 25,1 proc. akcji, który chcą sprzedać Szwajcarzy.

PLL LOT SA zanotowały w 2001 roku stratę netto w wysokości 639,1 mln zł wobec 28,2 mln zł zysku netto w 2000 roku, mimo że w 2001 roku spółka przewiozła ponad 3,2 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2000 roku, kiedy z usług LOT-u skorzystało prawie 2,8 mln osób. W połowie marca prezes LOT Jan Litwiński powiedział, że  w tym roku spodziewa się dodatniego wyniku finansowego.

em, pap