Oczekiwanie na budżet 2003

Oczekiwanie na budżet 2003

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pierwsze czytanie projektu budżetu na przyszły rok to najważniejszy punkt posiedzenia Sejmu. Dyskusja nad projektem budżetu i ustaw okołobudżetowych ma potrwać 11 godzin.
Projekt budżetu jest w Sejmie od 30 września. Według marszałka Sejmu Marka Borowskiego, jest szansa, że już uchwalona ustawa, a nie prowizorium budżetowe - tak jak bywało w ostatnich latach - będzie obowiązywała do 1 stycznia.
Przyjęty przez Prezydium Sejmu harmonogram przewiduje, że pierwsze czytanie projektu budżetu odbędzie się 11 października - potrwa cały dzień, później projektem zajmą się komisje, a drugie czytanie ma się odbyć 20 listopada. Głosowanie w Sejmie zaplanowano na 22 listopada. Według marszałka Sejmu, ustawa zostanie opublikowana do 31 grudnia.
Rząd założył w projekcie, że deficyt budżetu centralnego spadnie do 38,7 mld zł z 40 mld zł w 2002 roku. Projekt zakłada wzrost wydatków do 193,5 mld zł i wzrost dochodów do 154,7 mld zł. Na ten rok rząd założył wydatki budżetu na poziomie 185,1 mld zł, a dochody - 145,1 mld zł.
Zgodnie z konstytucją, rząd przedkłada Sejmowi projekt budżetu najpóźniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze złożenie projektu w Sejmie.
Senat może uchwalić poprawki do budżetu w ciągu 20 dni od dnia przekazania tam ustawy.
Prezydent podpisuje ustawę budżetową w ciągu 7 dni od dnia przekazania jej przez marszałka Sejmu. Jeżeli w ciągu czterech miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu budżetu nie zostanie on przedstawiony prezydentowi do podpisu, prezydent może zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.
Sejm rozpocznie także prace nad rządowym projektem ustawy o ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, który ma zastąpić kasy chorych.
Fundusz ma być państwową jednostką organizacyjną, posiadającą osobowość prawną. Ma mieć strukturę dwuszczeblową: centralę i 16 oddziałów terenowych, uprawnionych do kontraktowania świadczeń zdrowotnych z ich wykonawcami. Radę Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia ma powoływać premier. Jednocześnie minister zdrowia ma przejąć kompetencje Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.
Umowy z przychodniami i szpitalami Fundusz ma zawierać na podstawie planu zabezpieczenia usług medycznych, planu zdrowotnego poszczególnych samorządów i ofert świadczeniodawców, określających liczbę usług, które mogą oni wykonać w standardzie określonym przez Fundusz.
Plany mają nakreślać cele do zrealizowania na kilka lat - np. zmniejszenie zachorowalności na gruźlicę, większy dostęp do radioterapii itp.
Fundusz określi standardy kontraktowanych świadczeń i maksymalne stawki za usługi.
Plan zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych dla całego kraju wraz z planem finansowym będzie zatwierdzać minister zdrowia. Plan ten będzie przygotowany na podstawie planów samorządów lokalnych.
Radę funduszu ma powołać premier i ma się ona składać z czterech przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, dwóch Ministerstwa Finansów, dwóch z Komisji Trójstronnej, oraz po jednym przedstawicielu Ministerstwa Obrony Narodowej, MSWiA, Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Pracy.
Na posiedzeniu Sejmu posłowie zajmą się także projektem nowelizacji ustaw samorządowych autorstwa posłów PiS wprowadzającym obowiązek składania oświadczeń majątkowych przez samorządowców. Projekt poparły sejmowe komisje.
Zgodnie z propozycją PiS, oświadczenie majątkowe będą musieli składać: radni wszystkich szczebli samorządu, wójt (burmistrz, prezydent miasta) i jego zastępcy, starosta i marszałek województwa oraz ich zastępcy, a także pozostali członkowie zarządu powiatu i województwa, przewodniczący rad i sejmiku wojewódzkiego, skarbnicy i sekretarze samorządów.
Obowiązek składania oświadczeń mają mieć też kierownicy jednostek organizacyjnych samorządów (np. dyrektorzy szkół, kierownicy ośrodków pomocy społecznej czy zakładów zieleni miejskiej itd.) i członkowie zarządów osób prawnych należących do samorządów (np. zarządów domów komunalnych itd.)
Sejm rozpatrzy też sprawozdanie komisji o rządowym projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Rząd proponuje, by ustawowo zapewnić realną wartość najniższego wynagrodzenia. Jego rzeczywisty poziom będzie zależał od wyników negocjacji w ramach Komisji Trójstronnej.
Ponadto posłowie zajmą się m.in. rządowym projektem nowelizacji prawa o ruchu drogowym, zakładającym wprowadzenie w autobusach o dopuszczalnej masie całkowitej 10 ton i ciężarówkach o dopuszczalnej masie 12 ton obowiązkowych homologowanych ograniczników prędkości.
nat, pap