Wybory 2011: Ruch Palikota wydał na promocję 500 tysięcy złotych, PiS - 16 milionów

Wybory 2011: Ruch Palikota wydał na promocję 500 tysięcy złotych, PiS - 16 milionów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kampania wyborcza z 2011 roku kosztowała najwięcej partię Jarosława Kaczyńskiego (fot.PAP/Jacek Turczyk)
Podczas kampanii do parlamentu w 2011 r. komitety wyborcze największe koszty poniosły na promocję w mediach. PiS przeznaczyło na ten cel 16,2 mln zł, PO - 15,8 mln zł, SLD - 14,3 mln zł, PSL - 5 mln zł i Ruch Palikota - 573 tys. zł - wynika z informacji PKW.
Informacje na temat wydatków komitetów w ubiegłorocznej kampanii przed wyborami do Sejmu i Senatu są dostępne na stronie Państwowej Komisji Wyborczej. Komitety wyborcze partii politycznych oraz komitety wyborcze wyborców były zobligowane do przedłożenia sprawozdania finansowego do 9 stycznia 2012 roku. Najwięcej - 30,119 mln zł - na kampanię wyborczą wydało Prawo i  Sprawiedliwość. Na kolejnych miejscach uplasowały się: PO - 29,274 mln zł, SLD - 24,163 mln zł; PSL - 12,699 mln zł, a Ruch Palikota - 1,748 mln zł.

Promocja w mediach (w tym na nośniach reklamowych) kosztowała PiS 16,224 mln zł - najwięcej partia zapłaciła za wykup miejsc na plakaty kandydatów do parlamentu - 6,828 mln zł, Blisko 4 mln zł PiS przeznaczył na  spoty i ogłoszenia w telewizji, a prawie 1,5 mln zł na promocję w radiu. PKW podliczyła oddzielnie koszty poniesione na wykonanie materiałów wyborczych - na projekty plakatów, ulotek wyborczych i ich druk, tworzenie reklam w internecie PiS przeznaczył 7,477 mln zł, a ponad 2,5 mln zł kosztowało PiS wynajmowanie sal i sprzętu potrzebnego na  spotkania z wyborcami.

Platforma na kampanię wydała 29,274 mln zł - najwięcej, bo 15,881 mln zł, zapłaciła za kampanię w mediach i na nośnikach reklamowych. Produkcja materiałów wyborczych (m.in. plakatów, filmów reklamowych, reklam w internecie) kosztowała PO ponad 6 mln zł.

SLD przeznaczyło na promocję w  mediach i na nośnikach reklamowych 14,334 mln zł - najwięcej partia zapłaciła za wykup miejsc na plakaty wyborcze - ponad 5,5 mln zł, a najmniej za promocję w radiu - 376 tys. zł. Wykonanie plakatów wyborczych, ulotek, czy reklamówek wyborczych kosztowała SLD kolejne 6,694 mln zł. Z kolei koszty kampanii wyborczej PSL to 12,699 mln zł. Ludowcy za  promocję w mediach zapłacili ponad 5 mln zł - z tej kwoty na ogłoszenia w  dziennikach i czasopismach przeznaczono 2,354 mln zł, na emisję spotów w  telewizji - 824 tys. zł, emisję reklam w internecie - 321 tys. zł. Produkcja materiałów wyborczych - plakatów, filmów reklamowych, ulotek kosztowały ludowców blisko 5 mln zł, a wynajęcie sal potrzebnych na  spotkania kosztowało 241 tys. zł.

Najmniej na kampanię promocyjną w mediach wydał Ruch Palikota, który przeznaczył na ten cel 573 tys. zł. Najwięcej ugrupowanie wydało na emisję ogłoszeń, spotów i audycji w telewizji - 239 tys., najmniej na takie same usługi w radiu - 22 tys. zł. Wykonanie materiałów wyborczych kosztowało 854 tys. zł, w tym m.in. ulotki - 307 tys. zł, plakaty wyborcze - 288 tys. zł, filmy reklamowe i  spoty - 150 tys zł.

Wybory z 9 października zakończyły się zwycięstwem PO, które zdobyło 39,18 proc. głosów, PiS zdobył 29,89 proc. głosów, Ruch Palikota - 10,02 proc., PSL - 8,36 proc., a SLD - 8,24 proc.

PAP, arb