Ekspert z dziedziny fonoskopii, Bogdan Rozborski, stwierdził na antenie TVP Info, że "najprawdopodobniej dokonano skopiowania sygnału analogowego do cyfrowego w sposób amatorski". – Okazało się, że ta kopia jest niewystarczająca i potem dokonano ponownego skopiowania, już z użyciem sprzętu o dużo wyższych parametrach - dodał.
– Można było to zrobić dużo lepiej i 15 lat temu, bo my technologicznie jesteśmy do tego przygotowani od bardzo dawna. Istnieje sprzęt digitalizujący, który charakteryzuje się wysokimi parametrami – dodał ekspert. Jego zdaniem głównym czynnikiem polepszającym kopie z zeszłego roku było „po prostu zastosowanie lepszych przetworników analogowo-cyfrowych”. – Nie dziwi mnie fakt, że w tym momencie udało się odczytać więcej słów i przeprowadzić bardziej szczegółową analizę, wszystko zależy od digitalizacji z wersji analogowej do cyfrowej. Dziwi mnie jednak jedna rzecz – dlaczego te fakty nie zostały odsłuchane i wyłowione wcześniej? Myślę, że nagrania wykonane poprzednio nie były aż tak złej jakości, że nie dało się ich odczytać – stwierdził.
Rozborski zapewnił też, że nagranie czegokolwiek spoza kabiny, nawet przy otwartych drzwiach, jest "mało prawdopodobne". Stwierdził też, że winę za jakość poprzedniego nagrania ponoszą kopiujący je. – Czy to będą Rosjanie, czy Polacy, myślę, że były błędy w kopiowaniu i to się przeniosło na późniejsze działania - dodał.
Nowe odczyty z rejestratora kokpitu
RMF FM dotarło do najnowszej opinii biegłych, którzy odczytywali zapis rejestratora rozmów w kokpicie prezydenckiego Tu-154 M. Eksperci zdołali odczytać o 1/3 słów więcej niż przy poprzednim badaniu. Stenogram rzuca zupełnie inne światło na to, co działo się w kokpicie przed katastrofą.
Zgodnie ze stenogramem sporządzonym przez biegłych w kabinie pilotów, do samego końca, przebywała osoba opisana jako DSP, czyli Dowódca Sił Powietrznych. Miała ona pozostać w kokpicie mimo wezwań stewardessy do zajęcia miejsc. To tej osobie biegli przypisują słowa dotyczące prób lądowania: "Faktem jest, że my musimy to robić, do skutku". Po pierwszym komunikacie "TERRAIN AHEAD" miał oczekiwać od załogi "Po-my-słów", zachęcał też pilota "Zmieścisz się śmiało". Sugestie o konieczności lądowania miały paść również z ust dyrektora protokołu dyplomatycznego Mariusza Kazany.
W ostatnich 20 minutach lotu magnetofon w kokpicie zarejestrował 7 prób uciszania innych osób. Na 2,5 minuty przed katastrofą pada "ku(...), przestańcie proszę".
Piwko na pokładzie
Biegli odczytali także rozmowę, która miała miejsce na 30 minut przed katastrofą. Jeden z członków załogi (raczej nie piloci) miał mówić o piciu piwa w czasie lotu. Rozmowa niezidentyfikowanych osób w kokpicie: - Co to jest? - Piwko, a ty nie pijesz?
Po dwóch minutach stewardessa pyta niezidentyfikowaną osobę: "Wypijesz?". W odpowiedzi pada przeciągłe "Taaak".
Nowa kopia
Stenogram opracowano na podstawie kopii zapisu rejestratora dźwięku zarejestrowanej podczas wizyty w Moskwie w lutym 2014. Poprzednie badania wykonywano na kopii zapisu przechowanego w Moskwie rejestratora MARS. Biegli prokuratury wojskowej ujawnili, że w Tu-154M w rejestratorze wykorzystano taśmę niezgodną ze specyfikacją producenta. Spowodowało to, że rozmowy są zaszumione.
Biegli zakwestionowali też wnioski Krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych, że rejestrator mógł zarejestrować rozmowy z prezydenckiej salonki, czyli z odległości 5 metrów od wejścia do kokpitu. Eksperci stwierdzili, że przy włączonej awionice wypowiedzi osób znajdujących się w odległości metra od wejścia do kabiny pilotów są już nieczytelne.
TVP Info, RMF FM
Rozborski zapewnił też, że nagranie czegokolwiek spoza kabiny, nawet przy otwartych drzwiach, jest "mało prawdopodobne". Stwierdził też, że winę za jakość poprzedniego nagrania ponoszą kopiujący je. – Czy to będą Rosjanie, czy Polacy, myślę, że były błędy w kopiowaniu i to się przeniosło na późniejsze działania - dodał.
Nowe odczyty z rejestratora kokpitu
RMF FM dotarło do najnowszej opinii biegłych, którzy odczytywali zapis rejestratora rozmów w kokpicie prezydenckiego Tu-154 M. Eksperci zdołali odczytać o 1/3 słów więcej niż przy poprzednim badaniu. Stenogram rzuca zupełnie inne światło na to, co działo się w kokpicie przed katastrofą.
Zgodnie ze stenogramem sporządzonym przez biegłych w kabinie pilotów, do samego końca, przebywała osoba opisana jako DSP, czyli Dowódca Sił Powietrznych. Miała ona pozostać w kokpicie mimo wezwań stewardessy do zajęcia miejsc. To tej osobie biegli przypisują słowa dotyczące prób lądowania: "Faktem jest, że my musimy to robić, do skutku". Po pierwszym komunikacie "TERRAIN AHEAD" miał oczekiwać od załogi "Po-my-słów", zachęcał też pilota "Zmieścisz się śmiało". Sugestie o konieczności lądowania miały paść również z ust dyrektora protokołu dyplomatycznego Mariusza Kazany.
W ostatnich 20 minutach lotu magnetofon w kokpicie zarejestrował 7 prób uciszania innych osób. Na 2,5 minuty przed katastrofą pada "ku(...), przestańcie proszę".
Piwko na pokładzie
Biegli odczytali także rozmowę, która miała miejsce na 30 minut przed katastrofą. Jeden z członków załogi (raczej nie piloci) miał mówić o piciu piwa w czasie lotu. Rozmowa niezidentyfikowanych osób w kokpicie: - Co to jest? - Piwko, a ty nie pijesz?
Po dwóch minutach stewardessa pyta niezidentyfikowaną osobę: "Wypijesz?". W odpowiedzi pada przeciągłe "Taaak".
Nowa kopia
Stenogram opracowano na podstawie kopii zapisu rejestratora dźwięku zarejestrowanej podczas wizyty w Moskwie w lutym 2014. Poprzednie badania wykonywano na kopii zapisu przechowanego w Moskwie rejestratora MARS. Biegli prokuratury wojskowej ujawnili, że w Tu-154M w rejestratorze wykorzystano taśmę niezgodną ze specyfikacją producenta. Spowodowało to, że rozmowy są zaszumione.
Biegli zakwestionowali też wnioski Krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych, że rejestrator mógł zarejestrować rozmowy z prezydenckiej salonki, czyli z odległości 5 metrów od wejścia do kokpitu. Eksperci stwierdzili, że przy włączonej awionice wypowiedzi osób znajdujących się w odległości metra od wejścia do kabiny pilotów są już nieczytelne.
TVP Info, RMF FM