Szansa dla Daewoo-FSO (aktl.)

Szansa dla Daewoo-FSO (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
WZA Daewoo-FSO zdecydowało o dalszym istnieniu spółki. Warunkiem jej przetrwania jest wdrożenie programu naprawczego i zwolnienie ponad połowy zatrudnionych.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zdecydowało o podwyższeniu kapitału żerańskiej spółki, co stanowi jeden z podstawowych elementów programu naprawczego. Ma on wzrosnąć o 2,25 mld zł, z 2,1 mld zł, na drodze emisji nowych akcji; obejmie je Daewoo Motor.

WZA Daewoo-FSO zdecydowało też o zwolnieniach grupowych. Zatrudnienie ma zmniejszyć się do 1.480 osób, z około 3.100 zatrudnionych obecnie w fabryce. Po zakończeniu WZA zarząd spółki będzie prowadził negocjacje ze związkami zawodowymi o dokładnej liczbie i warunkach zwolnień, koniecznych, aby kontynuować proces restrukturyzacji firmy.

Na głosowanie Koreańczyków za podwyższeniem kapitału spółki wyraził wcześniej zgodę koreański sąd. Musiał on też zaakceptować podpisane wcześniej przez przedstawicieli polskich banków i Skarbu Państwa, a w czwartek również przez dwóch wierzycieli koreańskich porozumienie dotyczące restrukturyzacji zadłużenia spółki.

Daewoo-FSO jest zadłużone na 591 mln zł w BPH PBK, Banku Handlowym, Pekao SA, Millennium, ING Banku Śląskim i Kredyt Banku. Koreańskim instytucjom - K-Exim Bank i Korea Export Insurance Corporation, które podpisały porozumienie, Daewoo-FSO jest winne ponad 160 mln dolarów.

Zgodnie z umową z syndykiem Daewoo Motor, po pomyślnym przebiegu WZA, Koreańczycy wycofają się z zarządzania polską firmą.

Głosowanie nad uchwałą o podwyższeniu kapitału akcyjnego spółki z w drodze emisji nowych akcji miało zostać przeprowadzone na poprzednim WZA Daewoo-FSO, 18 września. Do tego jednak nie doszło, ponieważ na salę obrad wtargnęli pracownicy spółki, przerywając zgromadzenie i oskarżając stronę koreańską o chęć doprowadzenia do upadku firmy. Pod naciskiem protestujących Daewoo Motor zgodził się na ogłoszenie przerwy w obradach do 29 września. Przerwa miała dać czas na negocjacje planu restrukturyzacji żerańskiej spółki.

Skarb Państwa ma obecnie 9,19 proc. akcji Daewoo-FSO, a Daewoo Motor 88,67 proc.

W czasie trwania WZA Daewoo-FSO przez ponad cztery godziny siedzibę Ministerstwa Skarbu w Warszawie, gdzie obradowało zgromadzenie, pikietowało około tysiąca pracowników. Protest miał spokojny przebieg. Zakończył się tuż przed końcem walnego zgromadzenia na wieść o podwyższeniu kapitału spółki. Pracownicy przyjęli tę decyzję z zadowoleniem.

em, pap