Szmit: Nie możemy przyjąć tymczasowego rozwiązania ws. transportu do Rosji

Szmit: Nie możemy przyjąć tymczasowego rozwiązania ws. transportu do Rosji

Dodano:   /  Zmieniono: 24
Transport, ciężarówka (fot. sxc.hu) / Źródło: FreeImages.com
- Strona polska "nie może przyjąć" rosyjskiej propozycji tymczasowego przedłużenia terminu zezwoleń na przewozy między Polską a Rosją do 15 lutego, poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Według niego, satysfakcjonujące jest wyłącznie ostateczne i jednoznaczne określenie przepisów regulujących transport między Polską a Rosją. Obecne regulacje tracą ważność 31 stycznia, najpoważniejszą konsekwencją jest znaczne ograniczenie wymiany handlowej między krajami.

– Nie możemy przyjąć przedłużenia, m.in. po to, by obie strony miały poważną motywację do dokończenia rozmów. Nie chcemy przedłużać okresu, bo to nie służy nikomu, chcemy jednoznacznego wyjaśnienia – powiedział Szmit podczas konferencji prasowej.

– Dziś rano wysłałem list do mojego rosyjskiego odpowiednika z kolejnym zaproszeniem i zachętą do prowadzenia rozmów. Po drugie, przekazaliśmy 10 tys. zezwoleń przewoźnikom białoruskim, by nie wstrzymywać wymiany między Wschodem i Zachodem, transport będzie się mógł odbywać przy pomocy strony białoruskiej. Jednocześnie w liście zwróciłem się do rosyjskiego ministra, by do 15 lutego kierowcy mieli możliwość wrócić do Polski – dodał.

Szmit poinformował również, że sprawą zainteresowana została Komisja Europejska i problem przewozów do Rosji dyskutowany będzie w Brukseli podczas najbliższej wizyty ministra Andrzeja Adamczyka.

Jak poinformowali obecni na konferencji przedstawiciele branży przewozowej, do Rosji wjeżdża codziennie ok. 1000 polskich samochodów.

Wcześniej wiceminister Szmit mówił o przeprowadzonej 21-22 stycznia 2016 r. kolejnej rundzie rozmów w Swietłogorsku, że Federacja Rosyjska chce w sposób administracyjny ograniczyć przewóz towarów przez przewoźników, którzy nie są z Federacji Rosyjskiej. Według niego, jest to element strategii, która zmierza do tego, żeby z rosyjskiego rynku wyeliminować przewoźników z innych państw.

W toku tamtego posiedzenia nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie zasad wykonywania przewozów drogowych. Konsekwencją braku porozumienia jest nieustalenie wysokości kontyngentu zezwoleń na rok 2016. Rozmowy miały być kontynuowane 28 i 29 stycznia w Gdańsku, ale strona rosyjska nie pojawiła się.

Problemy z ustaleniami kontyngentu zezwoleń ze stroną rosyjską pojawiały się na przestrzeni ostatnich lat wielokrotnie. Kontyngent zezwoleń na 2010 rok uzgodniony został przez wiceministrów obu państw dopiero 9 marca 2010 r. (strony przedłużyły ważność kontyngentu zezwoleń z 2009 roku). Kontyngent zezwoleń na 2011 rok uzgodniono 2 lutego 2011 r. podczas posiedzenia Międzynarodowego Forum Transportowego w Paryżu. Ze względu na brak uzgodnień w zakresie przedłużenia kontyngentu zezwoleń z 2010 roku, w okresie 16 stycznia - 2 lutego 2011 r. przewoźnicy drogowi obu stron nie mogli wykonywać przewozów, przypominał wcześniej resort.

(ISBnews)
+
 24

Czytaj także