Kulig nie żyje!

Dodano:   /  Zmieniono: 
Trzykrotny mistrz Polski i wicemistrz Europy w rajdach samochodowych Janusz Kulig zginął na przejeździe kolejowym w Rzezawie koło Bochni. Jego samochód został zmiażdżony przez pociąg.
"Samochód fiat stilo, którym jechał Kulig, został zmiażdżony przez pociąg jadący na trasie Kraków - Tarnów - powiedział komisarz Krzysztof Dymura z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej w Krakowie. - Przejazd w tym miejscu jest strzeżony, jednak z  nieustalonych przyczyn nie zostały opuszczone szlabany. Janusz Kulig zmarł krótko po wypadku".

Policja zabezpiecza ślady wypadku. Zatrzymana została dróżniczka. Badania nie wykazały, aby była pod wpływem alkoholu. Także maszynista pociągu był trzeźwy.

"Jak powiedział mi maszynista, widział wjeżdżający na tory samochód i dawał ostrzegawcze sygnały świetlne oraz dźwiękowe, jednak auto nie zatrzymało się - mówił komisarz Dymura, który był na miejscu wypadku. - Pociąg nie był już w stanie się zatrzymać i  wpadł na samochód, rozbijając go doszczętnie. Musiano rozcinać blachy auta, aby wyciągnąć kierowcę, który jechał sam".

Janusz Kulig urodził się 19 października 1969 roku w Łapanowie koło Krakowa. Karierę rajdową rozpoczął fiatem 126 p w 1991 roku startem w "Kryterium Asów" organizowanym przez Automobilklub Krakowski. W roku 1992 wywalczył na "maluchu" drugie miejsce w  mistrzostwach Polski w swej klasie.

Kolejnymi samochodami w jego karierze były - toyota corolla, opel kadett grupy N, na którym wywalczył tytuł wicemistrza kraju w 1994 r. W 1995 roku zdobył tytuł mistrza Polski w swojej klasie, jadąc oplem kadetem grupy N. Następnie startował oplem astrą GSI grupy A, sięgając po tytuł wicemistrza kraju. W latach 1997-98 startował samochodem renault megane maxi. Już w pierwszym sezonie zdobył tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej oraz w klasie F-2.

Jeżdżąc renaultem megane zajmował czołowe lokaty w mistrzostwach Polski i w rajdach zagranicznych, zdobywając m.in. tytuł mistrza strefy Europy Środkowej. W 1998 r był drugi w Mistrzostwach Polski i wygrał mistrzostwa FIA strefy Europy Centralnej.

W 1999 roku rozpoczął starty autem klasy WRC. Za kierownicą forda escorta WRC sięgnął po tytuł wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej i powtórzył sukces w mistrzostwach Europy Centralnej. Dwa kolejne sezony to starty fordem focusem WRC i dwa tytuły mistrza kraju w klasyfikacji generalnej. W 2001 roku, w przerwach między startami krajowymi, Kulig uczestniczył w rajdowych mistrzostwach Słowacji zajmując w nich pierwsze miejsce.

Kulig startował również z powodzeniem w rajdowych mistrzostwach Europy, a największym sukcesem było w 2002 roku drugie miejsce w  klasyfikacji końcowej i tytuł wicemistrza Europy.

W sezonie 2003 uczestniczył, ze zmiennym szczęściem, w  mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych, startując autem mitsubishi lancer grupy N. Uczestniczył miedzy innymi w Rajdzie Szwecji, Corona Rally w Meksyku, w Rajdzie Nowej Zelandii. W  Rajdzie Niemiec zajął trzecie, a w Rajdzie Korsyki czwarte miejsce w kategorii samochodów produkcyjnych. Sezon 2003 zakończył na  ósmym miejscu w klasyfikacji mistrzostw świata tej kategorii.

W sezonie 2004 Janusz Kulig miał uczestniczyć w mistrzostwach Polski, jadąc nowym autem - fiatem punto w klasie super 1600 jako kierowca fabryczny włoskiej firmy. Planował także występy w  mistrzostwach Europy.

Pierwszym pilotem Janusza Kulga był Dariusz Burkat. Od 1996 do  połowy 2003 roku na prawym fotelu rajdowego auta prowadzonego przez Kuliga zasiadał Jarosław Baran. W ostatnich startach jego pilotem był Maciej Szczepaniak. Okazjonalnie startował także ze  słowackim pilotem, Emilem Horniackiem. em, pap