Zaczynał od mauzoleum żołnierzy radzieckich, skończył na rzeźbach religijnych. Odbicie polskiego losu w twórczości Jarnuszkiewicza

Zaczynał od mauzoleum żołnierzy radzieckich, skończył na rzeźbach religijnych. Odbicie polskiego losu w twórczości Jarnuszkiewicza

Pomnik Małego Powstańca zaprojektowany przez Jerzego Jarnuszkiewicza
Pomnik Małego Powstańca zaprojektowany przez Jerzego Jarnuszkiewicza Źródło: Newspix.pl / Michal Fludra
Przez wiele lat był nieznanym autorem jednego z naszych słynniejszych pomników. Zaczynał od mauzoleum żołnierzy radzieckich, by skończyć na rzeźbach religijnych. W życiu i twórczości Jerzego Jarnuszkiewicza jak w lustrze odbija się polski los.

Twórczość Jerzego Jarnuszkiewicza to fantastyczna lekcja rzeźby, której świadkami jesteśmy na wystawie w warszawskiej „Zachęcie”. Ale to także zapisana między rzeźbami opowieść o politycznych i duchowych przygodach, które przydarzyły się Polakom w XX wieku. Jest w tej opowieści wojna i postać Małego Powstańca. Jest socrealizm i budowa nowego wspaniałego świata komunizmu. Jest zachłyśnięcie się nowoczesnością, abstrakcją i fascynacja postępem. I jest wreszcie religia, Kościół i zwrot ku duchowości. Czyż z takim bagażem doświadczeń Jarnuszkiewicz nie był typowym Polakiem? Oczywiście był, z tym zastrzeżeniem, że typowy Polak nie potrafi genialnie rzeźbić, a Jarnuszkiewicz to umiał – co aż nadto wyraźnie ukazuje wystawa przypominająca zmarłego w 2005 roku artystę.

Stach Szabłowski