Ponad 50 tys. książek, piosenek i filmów za darmo od 1 stycznia. Wśród nich prawdziwe klasyki

Ponad 50 tys. książek, piosenek i filmów za darmo od 1 stycznia. Wśród nich prawdziwe klasyki

Podręcznik, zdjęcie ilustracyjne
Podręcznik, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Fotolia / fot. maxellon
Z początkiem stycznia do domeny publicznej automatycznie przeszły dziesiątki tysięcy dzieł z 1923 roku. Nie wdając się w szczegóły z zakresu prawa autorskiego wyjaśniamy, co to oznacza dla rzeszy konsumentów. Podajemy też kilka najbardziej znanych tytułów.

Krótko mówiąc, przejście danego dzieła do domeny publicznej oznacza, że nikt nie posiada do niego praw. To z kolei prowadzi do kolejnego prostego wniosku: dane wytwory każdy może teraz powielać, odtwarzać, przyswajać, remiksować lub przekształcać całkowicie za darmo.

Spójrzmy na to od strony praktycznej. Jeżeli chodzi o książki, trafiają one na internetowe listy z bezpłatnymi e-bookami. W sieci łatwo znaleźć zbiory tego typu książek w języku polskim, jak również w oryginale. Niektórych książek ze skróconej listy publikowanej poniżej możecie szukać pod tym adresem.

  • Edgar Rice Burroughs, Tarzan and the Golden Lion
  • Agatha Christie, The Murder on the Links
  • Winston S. Churchill, The World Crisis
  • e.e. cummings, Tulips and Chimneys
  • Robert Frost, New Hampshire
  • Kahlil Gibran, The Prophet
  • Aldous Huxley, Antic Hay
  • D.H. Lawrence, Kangaroo
  • Bertrand and Dora Russell, The Prospects of Industrial Civilization
  • Carl Sandberg, Rootabaga Pigeons
  • Edith Wharton, A Son at the Front
  • P.G. Wodehouse, works including The Inimitable Jeeves and Leave it to Psmith
  • Viginia Woolf, Jacob's Room
  • Miguel Cervantes, Don Quixote
  • Charles L. Dodgson (Lewis Carroll), Alice's Adventures in Wonderland
  • Alexandre Dumas, The Three Musketeers

Filmy z domeny publicznej mogą być jeszcze łatwiej nadawane w telewizji czy publikowane na portalach internetowych z darmowymi plikami wideo. Wśród nich m.in.:

  • Safety Last!, reżyseria Fred C. Newmeyer i Sam Taylor oraz Harold Lloyd
  • The Ten Commandments, reżyseria Cecil B. DeMille
  • The Pilgrim, reżyseria Charlie Chaplin
  • Our Hospitality, reżyseria Buster Keaton i John G. Blystone
  • The Covered Wagon, reżyseria James Cruze
  • Scaramouche, reżyseria Rex Ingram

Muzyka należąca do domeny publicznej może być teraz remiksowana czy wykorzystywana jako tło do filmów i prezentacji, bez obawy o naruszenie praw autorskich i konieczność uiszczania opłat. Darmowe stały się m.in.:

  • Yes! We Have No Bananas, w.&m. Frank Silver & Irving Cohn
  • Charleston, w.&m. Cecil Mack & James P. Johnson
  • London Calling! (musical), by Noel Coward
  • Who’s Sorry Now, w. Bert Kalmar & Harry Ruby, m. Ted Snyder
  • Songs by “Jelly Roll” Morton including Grandpa’s Spells, The Pearls, and Wolverine Blues (w. Benjamin F. Spikes & John C. Spikes; m. Ferd “Jelly Roll” Morton)
  • Works by Bela Bartok including the Violin Sonata No. 1 and the Violin Sonata No. 2
  • Tin Roof Blues, m. Leon Roppolo, Paul Mares, George Brunies, Mel Stitzel, & Benny Pollack

Wszystkie dzieła sztuki wchodzące w skład domeny publicznej mogą być wykorzystywane w celach edukacyjnych i łączone ze sobą nawzajem (na przykład poezja może być wykorzystywana jako tekst w nowych utworach muzycznych).

Czytaj też:
Miłośniczka książek chwali się kolekcją. W bardzo oryginalny sposób