- To już 9. edycja festiwalu, tradycyjnie organizowanego w Wielkim Tygodniu. Biorą w nim udział najświetniejsi przedstawiciele wykonawstwa historycznego, stali nasi goście. To są artyści, którzy wytyczają nowe kierunki w interpretacji tego rodzaju muzyki - mówił podczas konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu Filip Berkowicz.
Jak zaznaczył, główną oś tegorocznej edycji Misteria Paschalia wyznaczają dwa oratoria, których bohaterką jest biblijna Judyta - „Judyta triumfująca" Antonio Vivaldiego, którą przygotował Ottavio Dantone i „La Giuditta” Aleksandro Scarlattiego w ujęciu Claudia Caviny.
Włoski dyrygent Ottavio Dantone przypomniał, że w twórczości Vivaldiego, poza „Judytą triumfującą", niewiele jest utworów o tematyce sakralnej. „Dzieło to jest doskonale zbudowane, śmiem twierdzić, że jest to jeden z najlepszych utworów Vivaldiego” - zaznaczył.
Wedug Berkowicza Misteria Paschalia "to festiwal głosów". Wśród solistów będą m.in. Vivica Genaux, Simone Kermes, Julia Lezhneva, Roberta Mameli, Magnus Staveland, Nathalie Stutzmann.
Do Krakowa z nowymi projektami przyjadą dobrze już znane festiwalowej publiczności zespoły Europa Galante, Accademia Bizantina, Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre Gronoble i Ensemble Matheus. Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się nominowana do "Paszportów Polityki" Agnieszka Budzińska - Benett i Ensemble Peregrina.
Zdaniem dyrektora artystycznego z dużych form na szczególną uwagę zasługują polska premiera oratorium „La Fenice sul rogo ovvero La morte di San Giuseppe" Pergolesiego pod dyrekcją Fabiego Biondi oraz „Pasja Mateuszowa” Bacha w interpretacji Marca Minkowskiego.
Większość koncertów odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, jeden w Kościele św. Katarzyny i jeden w podziemnej Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce.em, pap