„Od czwartku do niedzieli” z Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty

„Od czwartku do niedzieli” z Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty

Dodano:   /  Zmieniono: 
Chilijski film zwyciężył na festiwalu Nowe Horyzonty, fot. PAP/Maciej Kulczyński
„Od czwartku do niedzieli” - film chilijskiej reżyserki Domingi Sotomayor Castillo - otrzymał w niedzielę Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty.

„Od czwartku do niedzieli” to pełnometrażowy debiut 26-letniej Castillo. Uroczystą galą, podczas której reżyserka odebrała nagrodę, zakończył się we Wrocławiu 12. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty.

W uzasadnieniu werdyktu jury konkursu wskazało, że „Od czwartku do niedzieli” to film poruszający w spokojny i subtelny sposób szeroki i złożony temat rozpadu małżeństwa z punktu widzenia dziecka rozdartego pomiędzy zrozumieniem, jakie przynosi utrata niewinności, a pragnieniem pozostania dzieckiem. „W młodym wieku autorka wyreżyserowała pierwszy film spokojnie i pewnie. Udało jej się stworzyć kinowe doznanie, które trzyma w napięciu a zarazem wzrusza” - podkreślono.

Kameralny film drogi jest zapisem wakacyjnej podróży rodzinnej. Główni bohaterzy filmowej opowieści - mąż, żona i dwójka ich kilkuletnich dzieci - wyjeżdżają na wycieczkę samochodową po kraju. Podczas podróży widz obserwuje narastający konflikt między rodzicami i jego wpływ na zachowanie dzieci.

- Chciałam zrobić film drogi, jednak dla mnie głównym tematem jest zmiana, którą przechodzą bohaterowie w ciągu krótkiego czasu, czterech dni. To, co jest charakterystyczne dla filmów drogi i widać to także w moim filmie, to współgranie historii ze zmieniającym się krajobrazem. Startujemy w Santiago, gdzie jest więcej zieleni, wody, powoli to się zmienia, by finałowe sceny sprowadzić właściwie do pustynnego widoku. Odpowiada to historii małżeństwa i wygasającego uczucia między bohaterami – opowiada reżyserka.

W głównym konkursie festiwalu - Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty - oprócz Grand Prix i nagrody pieniężnej w wysokości 20 tys. euro, przyznano również nagrodę FIPRESCI, czyli wyróżnienie krytyków filmowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. W tej kategorii zwyciężył film „Sąsiedzkie dźwięki” Brazylijczyka Klebera Mendonca Filho. Z kolei Nagrodę Publiczności zdobył obraz „Donoma” francuskiego reżysera Djinna Carrenarda.

W tym roku po raz kolejny odbył się Międzynarodowy Konkurs Filmy o Sztuce. Jury za najlepszy film uznało „Zespół punka” - dokument Jukki Karkkainena i Jani-Petteri Passi. Zwycięzca otrzymał 10 tys. euro.

Wyłoniono również laureatów w Konkursie Europejskie Filmy Krótkometrażowe. W kategorii animacja zwyciężył film „Bobby Yeah” Roberta Morgana, za najlepszy dokument uznano film „Brak dowodów” w reż. Hayoun Kwona, zaś za najlepszy film eksperymentalny „Widmo szczęścia” Maxa Philippa Schmida.

W Konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe w kategorii animacja wygrał film „Pomarańczarka” Marty Szymańskiej. Za najlepszy dokument uznano „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego, zaś za najlepszą fabułę „Echo” Marcina Filipowicza.

W ramach 12. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty pokazanych zostało 469 filmów, w tym 226 pełnometrażowych. 160 obrazów prezentowanych podczas imprezy miało swoje polskie premiery. Łącznie odbyło się 537 seansów, które obejrzało 108 tys. widzów.

W ramach festiwalu odbył się m.in. przegląd kina meksykańskiego. Przygotowano także kilka autorskich retrospektyw. Widzowie obejrzeli filmy serbskiego reżysera Duszana Makawejewa, Austriaka Ulricha Seidla, jednego z najciekawszych przedstawicieli kina meksykańskiego Carlosa Reygadasa oraz polskiego twórcy animacji Witolda Giersza.

W ramach sekcji Panorama pokazano dzieła twórców współczesnego kina autorskiego oraz filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach. Rodzimą kinematografię reprezentowały m.in. najnowsze filmy polskie pokazywane w ramach sekcji „Gdynia we Wrocławiu” oraz przegląd obrazów zrealizowanych w Studiu Filmowym im. Karola Irzykowskiego.

Dużym zainteresowaniem cieszył się przegląd „mockumentów” - filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia fikcyjnych opowieści. Zaprezentowano 22 obrazy tego gatunku, w tym klasyk „Gry wojenne” Petera Watkinsa.

Filmem zamknięcia festiwalu był obraz Waltera Sallesa „W drodze”. To ekranizacja głośnej powieści pisarza generacji bitników, Jacka Kerouaca, o tym samym tytule.

mp, pap