Krakowskie Reminiscencje Teatralne: eksperymenty z ciałem (Galeria)

Krakowskie Reminiscencje Teatralne: eksperymenty z ciałem (Galeria)

Dodano:   /  Zmieniono: 
Stelarc_Stretched Skin (mat. prasowe)
Performatywna kolacja z menu transgatunkowym, międzynarodowe spektakle, pokazy tańca współczesnego, spacery po awangardowym i przyszłym Krakowie, warsztaty z hodowli jadalnych grzybów rozkładających ludzkie ciało. To wszystko znalazło się w programie 37. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.
Hasłem tegorocznej edycji festiwalu jest Miasto Jutra: Masa – Maszyna – Marzenie, a punktem wyjścia zjawisko Krakowskiej Awangardy. - Chcemy przywrócić do oficjalnego obiegu i poddać refleksji nieco zapomnianą tradycję awangardową. Słynne „3M” (Miasto, Masa, Maszyna – ogłoszony w 1922 r. przez Tadeusza Peipera – za włoskimi futurystami -  program nowej poezji) układamy w nowe miejskie puzzle, do których dopisujemy epilog w postaci pytania o możliwe – utopijne lub nie – scenariusze przyszłości. Jakie jest nasze miejsce w tej układance? Jaką odegramy w niej rolę? Kim jest Miasto Jutra? – wyjaśnia Anna Lewanowicz, dyrektor festiwalu.

W tym roku Reminiscencje zaprezentują wyniki eksperymentów artystycznych prowadzonych w ramach bioartu. Zobaczymy m.in. prezentację Stelarca Meat, Metal & Code: Engineering Chimera australijskiego artysty, który przeprowadza eksperymenty łącząc ciało  z nowymi technologiami. Stworzył między innymi: Trzecią rękę, Wirtualne ramię, Rzeźbę żołądkową oraz sześcionogiego robota – Egzoszkielet. Organizatorzy Reminiscencji zapraszają także na kolację performatywną z  menu dla różnych gatunków. Menu zaprojektowane zostało w formie gastronomiczno-filozoficznej medytacji nad granicami gościnności, bowiem jedzenie nieodłącznie wiąże się z zabijaniem. Publiczność w roli gości honorowych zostanie skonfrontowana z nietypowymi pomysłami kulinarnymi, które każą na nowo przyjrzeć się istniejącemu łańcuchowi pokarmowemu.

Kolejnym blokiem festiwalu będą spektakle tańca. Lisbeth Gruwez w pokazie zatytułowanym It’s going to get worse and worse and worse, my friend ukaże mechanizmy wzniecania bezkrytycznej wiary. Inspirując się postacią ultrakonserwatywnego amerykańskiego telekaznodziei Jimmy’ego Swaggarta, skupi się na relacji słowo – ciało, lider – masa. 

W tym roku na Reminiscencjach nie zabraknie spektakli, poruszających nurtujące, współczesne tematy, artystów ze Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA. Szwajcarska grupa teatralna Plasma w swoim spektaklu dotknie zagadnienia wielowiekowego marzenia ludzkości o wyjściu z roli stworzenia i staniu się stwórcą. W prezentowanym Life! podejmą oni próbę stworzenia ludzkiej istoty i wygenerowania wirtualnej formy życia niezależnej do ludzkiego ciała.
W trakcie festiwalu, podobnie jak w roku ubiegłym, będzie można wziąć udział w artystycznych spacerach po Krakowie bliskiej przyszłości i świecie dwudziestolecia międzywojennego, których bohaterami są między innymi Bruno Jasieński spacerujący po Plantach z monoklem w prawym oku, Tommasso Marinetti podejmowany przez Jalu Kurka w Esplanadzie, Tadeusz Peiper wracający z Hiszpanii.

Program Reminiscencji obejmuje też filmy oraz warsztaty, w ramach których tworzony będzie dom-miasto, budynek; będą się w nim mieścić domy mieszkalne, sklepy, szkoły, kina, urzędy, obiekty sportowe.

Reminiscencje rozpoczną się 5 a zakończą 11 października. Sprzedaż biletów rusza 13 września.
Więcej o tegorocznej edycji na stronie: http://krt-festival.pl i http://www.facebook.com/KRT.FESTIVAL

em, mat. prasowe
Galeria:
Krakowskie Reminiscencje Teatralne