Cierpienia współczesnego marketera

Cierpienia współczesnego marketera

Marketerzy mogą czuć się zagubieni w nieustannie zmieniającym się cyfrowym świecie
Marketerzy mogą czuć się zagubieni w nieustannie zmieniającym się cyfrowym świecie / Źródło: materiał partnera
Czy zawód marketera przechodzi kryzys?

2018 European Digital Marketing Survey

Z badania 2018 European Digital Marketing Survey przeprowadzonego przez SALESmanago wśród ponad 300 specjalistów z działów marketingu z całej Europy wynika, że aż 60% ankietowanych przy zmianie pracy nie zdecydowałoby się ponownie na wybór stanowiska związanego z marketingiem. Skąd bierze się ten brak satysfakcji marketingowców z dotychczas wykonywanej pracy? Co takiego dzieje się w branży marketingu, że przeważająca liczba specjalistów ma jej serdecznie dosyć? Czy istnieje jakieś remedium na cierpienia współczesnych marketerów?

Zmiany i wyzwania

Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich dekadach branża marketingowa przeszła znaczące zmiany. Marketing internetowy przyniósł niemałą rewolucję, kompletne przedefiniowanie dotychczasowych metod działania i stopniowe zmniejszenie roli tradycyjnych mediów. Możliwości reklamowe, które przyniosły na przykład platformy społecznościowe, okazały się strzałem w dziesiątkę i na zawsze odmieniły branżę. Obecnie trudno sobie wyobrazić strategię marketingową, która nie uwzględniałaby online marketingu, a w przypadku wielu firm pochłania on lwią część budżetu. Rzecz jasna, marketing internetowy w ogromnym stopniu czerpie z tradycyjnego marketingu, więc stwierdzenie, że dotychczasowa wiedza i taktyki się zdezaktualizowały, byłoby nadużyciem. Jednak pojawił się ogrom nowych koncepcji, których znajomość jest niezbędna, by w pełni móc stawić czoła cyfrowej transformacji.

Do tego trzeba dodać drastyczne zmiany w zachowaniach konsumentów. To już nie te czasy, kiedy klient po obejrzeniu reklamy w telewizji po prostu udawał się do sklepu i kupował produkt. Wraz z rozpowszechnieniem internetu sprawy się skomplikowały. Podróż zakupowa klienta stała się nielinearna: teraz konsumenci manewrują między wieloma kanałami offline i online, a zanim przekonają się do zakupu, szukają informacji i opinii o produkcie, porównują ceny w różnych sklepach. Do tego przeskakują między różnymi urządzeniami: na przykład w reklamę klikną ze smartfona, a zakupu dokonają z komputera, przez co jest bardzo trudno prześledzić ich podróż zakupową.

Niewykorzystany potencjał nowoczesnego marketingu

Z jednej strony zmiany, które zaszły w ostatnich dekadach, przyniosły marketingowcom wiele korzyści. Zyskali oni mnóstwo narzędzi i technik usprawniających ich pracę, pozwalających na uzyskanie o wiele lepszych rezultatów, które mogą się przełożyć na znaczący wzrost przychodów firmy. Problem w tym, że wielu z nich nie posiada odpowiednich kompetencji, by te możliwości odpowiednio wykorzystać. Znamienny jest fakt, że według wspomnianego raportu SALESmanago mniej niż połowa ankietowanych (49%) określiła skuteczność swoich działów marketingu jako dobrą lub bardzo dobrą, a odpowiednio 33% i 13% oceniło efektywność swojej pracy jako średnią lub słabą. To dobitnie świadczy o tym, że część marketingowców ma problem z zaadaptowaniem nowoczesnych rozwiązań do swoich potrzeb. Wygląda na to, że wielu z nich czuje się zagubionych w nowej rzeczywistości. Mając do dyspozycji tak dobre narzędzia, nie są w stanie w pełni wykorzystać ich potencjału, by zapewnić swoim firmom wymierne korzyści.

Jak sprostać wyzwaniom?

Co więc mogą zrobić w tej sytuacji marketerzy, którzy czują, że nie do końca radzą sobie z wyzwaniami, jakie napotykają w swojej pracy? Podstawą jest niewątpliwie uzupełnienie klasycznej wiedzy marketingowej o nowe, specjalistyczne umiejętności związane z marketingiem online. Specjaliści z branży marketingu muszą mieć pojęcie na przykład o systemie reklamowym Facebooka, sposobach mierzenia skuteczności reklam PPC czy umieć obsługiwać narzędzia niezbędne obecnie w pracy marketera.

Problem tkwi w tym, że zmiany w dziedzinie marketingu online następują bardzo dynamicznie. Jako przykład można tutaj przytoczyć częste zmiany w ekosystemie reklamowym Facebooka lub szeroko komentowane na początku roku “obcięcie zasięgów” firmowych postów na tym portalu, czyli zmniejszenie ich widoczności, które wymusiło drastyczne zmiany w strategii social media wielu firm. Ta sytuacja pokazuje, że w marketingu internetowym nic nie jest stałe, a to, co jest marketerom dobrze znane, może zmienić się radykalnie z dnia na dzień. Konieczne jest śledzenie wszelkich branżowych informacji na bieżąco, nieustanne doszkalanie się, pozyskiwanie nowych kompetencji i zapoznawanie się z najnowszymi trendami i nowinkami.

Marketing oparty na danych

Nowoczesne technologie wykorzystywane w marketingu przynoszą marketerom jedną szczególnie ważną i skuteczną broń w walce o uwagę współczesnego konsumenta: dane, na przykład te zbierane przez platformy Marketing Automation. Te rozwiązania, będące w finansowym zasięgu każdego działu marketingu, czy to w małej firmie, czy wielkiej korporacji, pozwalają na zbieranie kompleksowych danych na temat klientów biznesowych oraz indywidualnych, którzy np. odwiedzają stronę internetową, korzystają z aplikacji lub są odbiorcami korespondencji marketingowej. Tego rodzaju wiedza to istny skarb: dostarcza bardzo szczegółowych informacji na temat zachowania, preferencji czy potrzeb każdej osoby zainteresowanej ofertą firmy. Te informacje marketingowiec może wykorzystać do automatyzacji kampanii. Marketing Automation nie tylko oszczędza czas, który dział marketingu musiałby poświęcić na ręczne konfigurowanie kampanii, ale robi to o wiele lepiej. Dzięki zbieraniu ogromnych ilości danych – niemożliwych do przetworzenia przez człowieka – system jest w stanie ściśle spersonalizować komunikację marketingową i dopasować ją do profilu behawioralnego i transakcyjnego klienta. Najbardziej zaawansowane rozwiązania wykorzystują do tego sztuczną inteligencję, Machine Learning i analizę Big Data: algorytmy operujące na ogromnych zbiorach danych, bezustannie analizujące i porównujące wyniki, a do tego nieustannie samodoskonalące się. Efektem jest perfekcyjne dopasowanie treści kierowanych do klientów na przykład na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy w komunikacji e-mail marketingowej.

Nowe kompetencje marketingowców

Nie oznacza to oczywiście, że dzięki Marketing Automation wszystko dzieje się automatycznie. Platformy tego rodzaju muszą być umiejętnie obsługiwane, by realizować założone cele. Dotyczy to nawet algorytmów sztucznej inteligencji, które muszą być odpowiednio nadzorowane. Docieramy tutaj do kwestii kluczowych kompetencji, które powinni pozyskać współcześni marketerzy. Muszą być oni w stanie pracować z danymi i umieć obsługiwać narzędzia, które na nich bazują, mieć wiedzę na temat najnowszych technologii i ich wykorzystania w branży marketingu. Systemy Marketing Automation oferują zaawansowane moduły analityczne pokazujące informacje o skuteczności prowadzonych działań, jednak nie obejdzie się bez wiedzy na temat tego, jak z ich korzystać. Umiejętności analityczne są w tej sytuacji niezbędne. To klucz do weryfikacji efektów własnej pracy i punkt wyjścia dla działań optymalizacyjnych.

Remedium na problemy marketerów

Co zyskają marketingowcy, którzy dzięki Marketing Automation i nowym technologiom zdecydują się wejść w nową erę marketingu? Przede wszystkim, pracując na danych, mają w zasięgu ręki dokładne informacje na temat skuteczności prowadzonych działań oraz możliwości ich ulepszenia. W we współczesnym marketingu wszystko jest mierzalne i poparte liczbami. W ten sposób marketingowcy otrzymują sposób na pokazanie wymiernych korzyści, jakie przynoszą firmie i wreszcie mogą zacząć być doceniani, a co za tym idzie – czerpać większą satysfakcję ze swojej pracy.

Dowiedz się więcej na temat stanu marketingu cyfrowego w Europie w 2018 roku – pobierz szczegółowy raport SALESmanago!

2018 European Digital Marketing Survey


Autor: Julia Paduszyńska,
Content Manager w SALESmanago

Czytaj także

 0