Pierwszy samochód autonomiczny wyjedzie na polskie drogi

Pierwszy samochód autonomiczny wyjedzie na polskie drogi

Testowy egzemplarz auta autonomicznego
Testowy egzemplarz auta autonomicznego / Źródło: Aptiv
Przejazd autem autonomicznym w Polsce, w realnym ruchu drogowym, był jak dotąd niemożliwy. Ale przyszłość właśnie staje się teraźniejszością i taki samochód pojedzie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że rozpoczyna konsultacje społeczne dotyczące wydania zezwolenia na przeprowadzenie prac badawczych na drogach krajowych. Planowane badanie ma dotyczyć przejazdu pojazdem autonomicznym.

Jak zastrzega GDDKiA „w związku z obowiązkiem nałożonym na [nas – organ zarządzający ruchem] w art. 65l ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, informujemy o złożeniu wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie prac badawczych związanych z testowaniem pojazdu autonomicznego”.

Celem prac badawczych, których dotyczy wniosek, jest weryfikacja wybranych aspektów związanych z poruszaniem się samochodu wyposażonego w systemy jazdy autonomicznej w rzeczywistych warunkach drogowych. Testowanie samochodowych systemów sterujących w rzeczywistych warunkach drogowych ma potwierdzić rezultaty dotyczące niezawodności takich systemów uzyskane w symulowanych warunkach, tzn. poprzez modelowanie matematyczne i symulacje komputerowe oraz testy na dedykowanych i zamkniętych obszarach (tory testowe).

Którędy i jak pojedzie samochód? Pojazd testowany będzie poruszał się na poziomie trzecim stopnia automatyzacji procesu kierowania – czyli automatyzacji warunkowej. System kierowania pojazdem będzie wykonywał wszystkie czynności. Jednak w samochodzie poruszającym się w trybie jazdy autonomicznej będzie zawsze kierowca, który będzie trzymał ręce na kierownicy testowanego pojazdu, tak aby w każdej chwili móc przejąć nad nim kontrolę.

Trasa wnioskowanych prac badawczych przebiega jedynie na obszarze województwa małopolskiego przez miasto Kraków oraz gminy Wieliczka, Niepołomice, Kłaj, Bochnia, Rzezawa, Brzesko, Borzęcin, Wojnicz, Wierzchosławice, Tarnów, Żabno i Lisia Góra. Obejmuje ona odcinek autostrady A4 od węzła Kraków Skawina do węzła Tarnów Centrum i z powrotem. Przez cały czas prowadzenia prac badawczych pojazd testowy będzie eskortowany przez 2 pojazdy wyposażone w żółte lampy ostrzegawcze.

Jak informuje GDDKiA w zależności od warunków atmosferycznych prace badawcze miałyby być prowadzone w dniach 9-13 września 2019 r. w godzinach od 10 do 15.

Czytaj także:
Piekło zamarzło. BMW i Mercedes zawarły… sojusz

Czytaj także

 0