Kierowca w okularach. O co musi zadbać?

Kierowca w okularach. O co musi zadbać?

Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu
Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu / Źródło: Shutterstock / pathdoc
Wada wzroku nie eliminuje przed możliwością podróżowania. Ale jest zobowiązaniem do podjęcia pewnych działań. Kierowcy w okularach powinni wiedzieć o kilku rzeczach, o które muszą zadbać.

Jeszcze zanim otrzyma prawo jazdy, osoba ubiegająca się o uprawnienia do prowadzenia pojazdów jest zobowiązana do wykonania badań kontrolnych. Wśród nich znajdują się m.in. szczegółowe badania wzroku. Wizyta u specjalisty pozwala ocenić jakość widzenia przyszłego kierowcy i w razie potrzeby dobrać odpowiednią formę korekcji. Czy jednak okulary są zarezerwowane tylko dla kierowców, u których stwierdzono wadę wzroku? Odpowiada Tomasz Leszczyński, optyk i optometrysta, ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Polak „za kółkiem”

Z badań wynika, że uprawnienia do prowadzenia samochodu posiada w Polsce 80 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet. Największa dysproporcja występuje wśród osób powyżej 65 roku życia (81 proc. mężczyzn i zaledwie 27 proc. kobiet), natomiast najmniejsza w grupie wiekowej 25-34 lata (69 proc. kobiet i 70 proc. mężczyzn).

34 503 godziny (w przeliczeniu ponad 3 lata i 11 miesięcy) – to uśredniony czas, który w ciągu swojego życia spędzają w samochodzie mieszkańcy naszego kraju. Jeżeli jednak przeanalizujemy wyniki dotyczące właścicieli pojazdów, to liczba godzin wzrasta do 41 375 godzin (ponad 4 lata i 7 miesięcy). Natomiast jeszcze wyższe wskaźniki uzyskamy biorąc pod uwagę osoby, które prowadzą pojazdy codziennie – 47 208 godzin (ponad 5 lat i 4 miesiące). Blisko połowę tego czasu podróżujemy w towarzystwie rodziny lub przyjaciół. Ponadto, jazdę samochodem odbywamy zazwyczaj w ciągu dnia, a czas poświęcony na podróżowanie w nocy waha się od 5 do 6 miesięcy.

Spójrz, warto robić badania!

Przed uzyskaniem prawa jazdy musimy przeprowadzić badanie ostrości wzroku. To jednorazowe badanie, które jest powtarzane wyłącznie w momencie ewentualnej wymiany prawa jazdy (utrata ważności dokumentu). Oczywiście, w przypadku istnienia wady wzroku kursant (a następnie kierowca) musi prowadzić samochód w odpowiednio wybranych soczewkach kontaktowych lub okularach korekcyjnych. W istocie jednak wada wzroku nigdy nie jest stała i zwykle podlega zmianom na przestrzeni lat. Dlatego, mimo braku prawnego obowiązku, badania wzroku powinniśmy wykonywać przynajmniej raz na dwa lata, a osoby ze stwierdzoną wadą wzroku raz na rok.

Zdrowe oczy i precyzyjne widzenie to nie tylko większy komfort dla kierowcy, ale również poprawa jego spostrzegawczości, a dzięki temu również bezpieczeństwa podczas jazdy. Nawet najmniejsze zmiany w widzeniu trzeba szybko skonsultować w profesjonalnym salonie optycznym.

Po co kierowcy „druga para oczu”?

Jednak nawet regularne badania nie są wystarczające, aby kompleksowo chronić wzrok kierowcy. Podczas jazdy wzrok kierowcy wykonuje niezwykle ważne i skomplikowane zadania, rejestrując wszelkie zdarzenia drogowe i pomagając prowadzącemu samochód szybko na nie reagować. Poza tak intensywną pracą, wzrok jest narażony na dodatkowe, negatywne bodźce, które mogą skutecznie obniżać komfort jazdy, a w konsekwencji również bezpieczeństwo na drodze. – Pierwszym z nich są intensywne promienie słoneczne, na które szczególnie jesteśmy narażeni latem i, choć brzmi to paradoksalnie, także zimą. To bowiem podczas najzimniejszej pory roku słońce może odbijać się od śniegu i podrażniać nasze oczy. Dlatego kierowca zawsze powinien być wyposażony w odpowiednie okulary przeciwsłoneczne – komentuje Tomasz Leszczyński. Odpowiednie, czyli takie, które będą rzeczywiście, a nie jedynie pozornie, chronić nasze oczy przed słońcem, a jednocześnie nie będą zakłócać komfortu jazdy. Tego zadania nie spełnią okulary przeciwsłoneczne, które w ciągu lata możemy kupić na straganach, w supermarketach czy sklepach sportowych. Aby w pełni ochronić swój wzrok przed szkodliwym działaniem słońca należy wyposażyć się w okulary przeciwsłoneczne pod okiem profesjonalnego optyka.

Dlaczego to takie ważne? Tanie, łatwo dostępne okulary, produkowane masowo, bardzo często nie posiadają właściwych filtrów UV, które ochronią nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem. Po drugie okulary te często nie są dostosowane do kształtu naszej twarzy i nie są odpowiednio wyprofilowane, a to może skutkować nie tylko dyskomfortem podczas ich noszenia ale również przedostawaniem się światła słonecznego do naszych oczu.

Wciąż wielu kierowców preferuje podróżowanie samochodem w godzinach wieczornych lub w nocy. Oni również powinni zwrócić uwagę na swój wzrok. Prowadzenie samochodu w godzinach wieczornych lub nocnych nie jest komfortowe dla naszych oczu. Nawet jeżeli posiadamy doskonały wzrok, deficyt światła może sprawić, że niektóre szczegóły będą dla nas niedostrzegalne. W tym czasie oddziałuje na nas wiele dodatkowych bodźców świetlnych, które mogą zaburzyć naszą kontrolę wydarzeń na drodze i zwiększyć ryzyko wystąpienia kolizji czy wypadku. Dlatego, aby uniknąć niebezpiecznych błysków pochodzących z przydrożnych latarni czy nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów, warto wyposażyć się w okulary z soczewkami bez mocy korekcyjnej. Tzw. zerówki z powłoką antyrefleksyjną dedykowaną do jazdy w nocy, pozwolą nam uniknąć doznań nieprzyjemnych dla naszego wzroku oraz utrzymają koncentrację i skupienie kierowcy na odpowiednim poziomie.

Czytaj także:
Nowy Passat za mniej niż… 100 tys. zł

/ Źródło: Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna

Czytaj także

 1
  • Kierowca odpowiada za siebie, pasażerów, ale tez innych kierowców. Dla mnie badania dla kierowców powinny byc obowiazkowe co kilka lat. Wiem po sobie - nigdy niebylo problemow ze wzrokiem, az tu nagle bach i wzrok zaczal sie pogarszac. W szpitalu medicover zrobili mi korekcję bezdotykowa laserem bo jednak u mnie wrażliwość na dotyk w tych okolicach jest na poziomie HARD