Terenówka z „Mad Maxa”. Audi AI:Trail Quattro

Terenówka z „Mad Maxa”. Audi AI:Trail Quattro

Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro / Źródło: Audi
Samochód wizjonerski, bezemisyjny i agresywny. Projektanci Audi postarali się, żeby stworzyć wóz, który swoim wzornictwem pasować będzie bardziej do Marsa niż Ziemi. No chyba, że ich wizją było to, że Ziemia wkrótce będzie wyglądać jak Mars, z powodu zmian klimatycznych.

Czteroosobowe Audi AI:Trail Quattro łączy w sobie przygotowanie do zautomatyzowanej jazdy z możliwościami użytkowania tego samochodu w terenie. Kabina jest przeszklona aż do podłogi, co daje nieograniczoną widoczność. Olbrzymiej pojemności akumulator gwarantuje wystarczający zasięg nawet poza gęstą siecią stacji ładowania.

Terenówka to czwarty przedstawiciel serii pojazdów koncepcyjnych z napędem elektrycznym. Pierwszy z nich to Audi Aicon, potem AI:Race i trzeci pojazd tej serii – Audi AI:Me.

Czwart AI:Trail przemieszcza się w teren, ma stały napęd na cztery koła Quattro, jego długość to 4,15 m, szerokość 2,15 m, a wysokość 1,67 m. Olbrzymie 22-calowe koła zamontowano z ogumieniem w rozmiarze 850 mm. Prześwit wynosi całe 34 cm.

Kabina to z kolei wielokątna przestrzeń otoczona dużymi przeszklonymi powierzchniami. Karoseria to kompozycja wielomateriałowa składająca się z najnowocześniejszych stali, aluminiowych powierzchni i włókna węglowego. Mimo zastosowania cięzakich akumulatorów, masa pojazdu to zaledwie 1750 kg.

Jeśli chodzi o napęd, to inżynierom chodziło – z perspektywy podróżowania w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdu – głównie o zasięg: od 400 do 500 km jazdy drogą utwardzoną albo w terenie w łatwych warunkach, dzięki akumulatorowi litowo-jonowemu – to zadeklarowany cel pojazdu. W terenie, gdzie zwiększony uślizg kół niesie ze sobą wyższe zużycie, oznacza to ograniczenie do 250 km. W celu spełnienia tych kryteriów, maksymalna prędkość na drodze utwardzonej została ograniczona do 130 km/h.

Audi AI:Trail posiada cztery silniki elektryczne, z których każdy napędza bezpośrednio jedno koło. Terenówka ta jest zatem prawdziwym Quattro. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy do 1000 Nm. Zazwyczaj tylko niewielka część tej mocy jest mobilizowana do pracy. W normalnych warunkach wystarcza napęd na jedną oś. Dzięki niezależnie od siebie napędzanym kołom, można było zrezygnować z mechanizmów różnicowych i blokad. Stabilność jazdy i przyczepność kontroluje elektronika.

Czytaj także:
S8 bez diesla. Audi tym razem bardzo zaskoczyło

Źródło: Audi

Czytaj także

 0