Polski projekt nowego „Malucha”. Jak wam się podoba nowe wcielenie ikony?

Polski projekt nowego „Malucha”. Jak wam się podoba nowe wcielenie ikony?

Studyjny Fiat 126p EV
Studyjny Fiat 126p EVŹródło:Piotr Czyżewski
Fiat 126p to samochód, który zmotoryzował Polskę. Wciąż po naszym kraju jeździ mnóstwo „Maluchów”, które mają status kultowych. A gdyby tak reaktywować Fiacika? Na przykład jako miejskie, elektryczne i nowoczesne auto? Na taki pomysł wpadł polski projektant.

Studyjny Fiat 126p EV
Jeśli wątpicie w powodzenie misji-reaktywacja, to odsyłamy do prześledzenia losów Mini, Fiata 500 i volkswagenowskiego Beetla. Sentyment to potężna broń, której używają największe koncerny świata. Dlaczego nie miałby powstać nowy „Maluch”, auto w Polsce kultowe, jako miejski elektryk?

Studyjny Fiat 126p EV
Z tego założenia wyszedł projektant Piotr Czyżewski, który mnóstwo czasu spędził na opracowaniu nowego „Malucha”. Swoją wizję nazwał Fiat 126p EV. Przyjrzyjmy się samochodowi bliżej, wraz z twórcą komputerowego modelu, z którym udało nam się skontaktować.

Studyjny Fiat 126p EV
„Celem mojego projektu było stworzenie małego elektrycznego auta. Nie był to projekt zamówiony przez żadnego klienta, po prostu chciałem stworzyć projekt małego miejskiego auta na prąd. Zastanawiałem się nad stylem auta, charakterem i doszedłem do wniosku że warto by reaktywować jakiś stary polski pojazd. „Maluszek” wydał mi się najlepszym wyborem” – mówi w rozmowie Piotr Czyżewski.

Studyjny Fiat 126p EV
Projektantowi nie chodziło o wskrzeszenie „Malucha”, tak jak to było przy niektórych polskich projektach (Warszawa, Syrena). Po prostu stwierdził, że ciekawiej będzie zaprojektować coś, co istniało, ale w nowej odsłonie.

Studyjny Fiat 126p EV
Autor spędził na projektowaniem sporo czasu. „W sumie poświęciłem na to ponad 4 miesiące, pracował niemal dzień w dzień. Nie spieszyłem się, ponieważ w kwestii designu śpieszyć się nie wolno. Chciałem zrobić wszystko jak najlepiej umiem” – mówi autor.

Studyjny Fiat 126p EV
Jeżeli chodzi o sam design i bryłę auta, to autor starał się zaprezentować stylistykę, która całkowicie przypominać będzie oryginalnego „Malucha”. Projekt ma wymiary oparte o wymiary i starego auta.

Studyjny Fiat 126p EV
„Oczywiście. że projekt musiał być też nowoczesny. Dlatego kształt lamp i świateł jest inny, brakuje również takich rzeczy jak wloty powietrza na bokach przy tylnej części auta ze względu na to, że auto jest elektrykiem” – wyjaśnia nam twórca.

Studyjny Fiat 126p EV
Wnętrze zostało jeszcze bardziej zmodyfikowane i bardziej rozbudowane, aby trochę podciągnąć auto pod obecne standardy projektowania. Jednak dalej we wnętrzu można znaleźć akcenty ze starego „Malucha”.

Studyjny Fiat 126p EV
Z tych największych zmian, jakich dokonał autor, można wymienić tunel środkowy wraz z podłokietnikiem oraz zegary (czyli tak naprawdę panel dotykowy), które zostały przesunięte na środek, aby łatwiej było korzystać z ekranu.

Studyjny Fiat 126p EV
Grafika na ekranie dotykowym również została zaprojektowana od nowa. Autor starał się ją maksymalnie uprościć.

Studyjny Fiat 126p EV
„Jestem ciekawy jak zostanie odebrany ten projekt. Nie ukrywam, że gdyby odbiór był pozytywny, to chciałbym w dalszej kolejności przeprowadzić ankietę, czy warto byłoby zbudować oparty na projekcie prototyp. Zobaczymy, jestem optymistą” – mówi Piotr Czyżewski.

Studyjny Fiat 126p EV
Sam projektant od kilku lat zajmuje się wzornictwem przemysłowym. Prowadzi własną działalność gospodarczą.

Studyjny Fiat 126p EV
Jest samoukiem, nie ukończył żadnej szkoły designu ani wzornictwa przemysłowego, za projektowanie w Polsce zabrał się 7 lat temu, zaraz po powrocie z Niemiec, gdzie był grafikiem 3D.

Studyjny Fiat 126p EV
Jeżeli chodzi o projekty, które zrobił dotychczas na zamówienie, to są to projekty samochodów i pojazdów ekspozycyjnych, motocykli, jachtów i produktów użytkowych.
Czytaj też:
Polomarket. W loterii do wygrania kultowy Fiat 125p za kilkadziesiąt tys. zł

Źródło: Mat. prasowe