Czy ograniczenie prędkości w miastach do 30 km/h ma sens? Katowice dowodzą, że ma

Czy ograniczenie prędkości w miastach do 30 km/h ma sens? Katowice dowodzą, że ma

Katowice
Katowice / Źródło: Wikipedia
Urzędnicy z Katowic podsumowali funkcjonowanie strefy Tempo 30. Liczba wypadków spadła o 41 proc. Czy to znaczy, że w centrach miast prędkość powinna zostać radykalnie ograniczona?

Wypadki były plagą centrum Katowic. Miasto zdecydowało się więc na wprowadzenie strefy Tempo 30, z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Wcześniej taka strefa została wprowadzona chociażby w Gdańsku (pomysł przyszedł z Niemiec, gdzie w 1983 roku wprowadzono eksperymentalnie strefę w miejscowości Buxtehude).

Tempo 30 wprowadzono w Śródmieściu w 2015 roku. Potem strefa została rozszerzona o kolejne ulice. Teraz przyszedł czas na podsumowanie 4-letniego funkcjonowania.

Eksperci stwierdzili, że zmniejszenie prędkości wpłynęło na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych i rowerzystów. Pomogła modernizacja i rozbudowa układu drogowego oraz działania z zakresu inżynierii ruchu. Przez to zaobserwowano znaczący spadek liczby wypadków w Katowicach.

W 2008 roku statystycznie jeden wypadek przypadał na 432 pojazdy. W 2018 roku był to jeden wypadek na 1226 pojazdów.

„Pomimo rosnącej z roku na rok liczby rejestrowanych pojazdów odnotowaliśmy w ubiegłym roku aż o 45 proc. mniej wypadków niż 10 lat temu” – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.

„Przeprowadzona ocena funkcjonowania strefy Tempo 30 w mieście potwierdziła zasadność i skuteczność jej wprowadzenia. Porównując dane dotyczące Strefy Tempo 30 z 2014 roku i 2018 roku można zaobserwować, że łączna liczba wypadków spadła o około 41 proc., natomiast łączna liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów spadła o około 37 proc”. – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. Urzędnicy dodają, że spadek wypadkowości nastąpił przy dużym wzroście zarejestrowanych pojazdów. W 2014 roku było ich ponad 251 tys., a w zeszłym roku ponad 303 tys.

Do analizy porównawczej wypadkowości w strefie Tempo 30 przyjęto dane dotyczące wypadków drogowych z 2014 roku i 2018 roku, które miały miejsce w obszarze, na którym w sierpniu 2015 roku wprowadzona została strefa Tempo 30. I tak liczba wypadków spadła z 22 w 2014 roku do 13 w 2018 roku, co daje spadek o 41 proc. Natomiast w 2014 roku rannych było 22, a w ubiegłym roku już tylko 12, co daje spadek o około 55 proc. W przypadku wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów ilość wypadków z 19 spadła do 11, co daje spadek 37 proc. Natomiast rannych w 2014 roku było 20, a w roku ubiegłym 11 (spadek o 55 proc.).

Czytaj także:
Śląsk. Policjanci zatrzymali kolejną ciężarówkę z nielegalnymi odpadami z Niemiec

Źródło: UM Katowice

Czytaj także

 0