4,9 do setki. Jest wydłużone Audi A8 z napędem plug-in

4,9 do setki. Jest wydłużone Audi A8 z napędem plug-in

Audi A8 L 60 TFSI e Quattro
Audi A8 L 60 TFSI e Quattro / Źródło: Audi
Na rynek wjeżdża Audi A8 L 60 TFSI e Quattro. L oznacza wydłużoną wersję, a małe „e” – hybrydę plug-in. Na prądzie kolos przejeżdża do 46 km, a moc auta wynosi 449 koni mechaniczne.

Ogromną dynamikę gwarantuje też maksymalny moment obrotowy wynoszący 700 Nm. Nie emitując zanieczyszczeń do atmosfery i prawie bezgłośne poruszając się w mieście limuzyna jest w stanie przejechać do 46 km.

Wkrótce do wydłużonego A8 L (od „lang”) dołączą inne hybrydy typu plug-in. Najpierw do A8 ze standardowym rozstawem osi, a potem Audi A7 Sportback oraz SUV-a Q5 50 TFSI e Quattro i Q5 55 TFSI e Quattro.

Za napęd spalinowy Audi A8 L 60 TFSI e Quattro odpowiada silnik 3.0 TFSI. Turbodoładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim i filtrem cząstek stałych generuje moc 340 KM i moment obrotowy 500 Nm. Z kolei za napęd elektryczny odpowiada permanentnie aktywny silnik synchroniczny o mocy maksymalnej 100 kW i z maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. Elektryczny silnik oraz sprzęgło zintegrowane są z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, która za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła Quattro kieruje moc na wszystkie koła pojazdu.

Audi A8 L 60 TFSI e Quattro ma moc 449 KM, a systemowy moment obrotowy 700 Nm dostępny już przy 1250 obr./min, czyli tuż powyżej liczby obrotów na jałowym biegu. Gdy podczas boostingu oba silniki współpracują ze sobą, flagowy model Audi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Auto na napędzie elektrycznym rozpędza się maksymalnie do 135 km/h.

Strategia napędu hybrydowego typu plug-in jest tak ułożona, by kierowca A8 mógł większość codziennych przejazdów pokonywać na napędzie elektrycznym. Na jednym z dwóch wyświetlaczy systemu MMI (dolnym), znajduje się przycisk „EV“. Używając go, kierowca w każdej chwili może zadecydować, czy i jak chciałby zaingerować we współpracę obu silników. Luksusowa limuzyna startuje w trybie „EV” i porusza się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Silnik spalinowy uaktywnia się dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej, przełamując opór, wciśnie pedał gazu.

W celu ostrzegania pieszych i rowerzystów w ruchu ulicznym Audi standardowo generuje syntetyczny e-dźwięk. Akustyczny system ostrzegania (AVAS) jest wyraźnie słyszalny do prędkości 20 km/h i stopniowo zanika wraz z rosnącą prędkością. Dźwięk ten wytwarza mała skrzynka z elektroniką, a emituje go głośnik w prawym nadkolu. Do elementów standardowego wyposażenia limuzyny należy tzw. kabel mode 3 do ładowania w publicznych terminalach ładujących.

Czytaj także:
Które auto byś wybrał? Jest lista kandydatów do Samochodu Roku 2020

Źródło: Audi

Czytaj także

 0