Kontrapas autobusowy na 1100 metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej ma za zadanie ominąć poranny korek. Beneficjentami tego rozwiązania będą jedynie ci gdynianie, którzy zdecydują się na jazdę komunikacją miejską. Z kontrapasa skorzystają pasażerowie linii autobusowych 103, 121, 140, 147, 160, które kursują ulicą Chwarznieńską do centrum w godzinach porannego szczytu.
– W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Aby w pełni bezpiecznie wdrożyć działanie kontrapasa zespół Tristar musiał nie tylko nadzorować jego prawidłowe wytyczenie w pasie drogowym, ale instalację nowej infrastruktury teletechnicznej, w ramach której zamontowano:
-
pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,
-
maszty sygnalizacyjne,
-
latarnie,
-
osprzęt sygnalizacyjny
-
dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne
-
nowy sterownik sygnalizacji świetlnej
-
trzy kamery,
-
moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów,
-
znaki zmiennej treści, które będą informować kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.
Jak będzie działać kontrapas?
Autobus będzie mógł wjechać na kontrapas tylko w przypadku, gdy na jego początku znak pryzmatyczny będzie ustawiony na „Zakaz wjazdu” z dopiskiem „Nie dotyczy ZKM”. W każdym innym przypadku znak będzie wskazywał tylko „Zakaz wjazdu”. Zezwolenie na wjazd autobusu będzie możliwe dopiero po wyłączeniu lewego pasa ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna- Wiczlina dla pozostałych uczestników ruchu. Zostanie ono poprzedzone wyświetleniem specjalnie przygotowanej sekwencji, trwającej kilka minut, na znakach i sygnalizatorach. Chodzi o to, aby z wyprzedzeniem przygotować kierowców na zmianę organizacji ruchu. Co ważne sekwencja wyłączająca kontrapas autobusowy również nie nastąpi natychmiast, będzie trwała kilka minut, aby zapewnić bezpieczny zjazd ostatniego autobusu.
Realizacja kontrapasa pochłonęła 4 mln zł. 2 mln zł pochodzą z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych, a pozostałą część sfinansowano z budżetu Miasta Gdyni.
Czytaj też:
Buspas też dla samochodów osobowych. Jest jeden warunek