Hybrydy staniały o akcyzę. Toyota obniża ich ceny w salonach nawet o 14 tys. zł

Hybrydy staniały o akcyzę. Toyota obniża ich ceny w salonach nawet o 14 tys. zł

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 HybridŹródło:Toyota
1 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, która obniżyła o połowę stawkę akcyzy na samochody hybrydowe z silnikami do 3,5 litra. Ich największy producent – Toyota – zdecydował się obniżyć ceny i to sporo.

W związku z nowymi regulacjami Toyota wprowadziła do oferty swoich modeli hybrydowych specjalny EkoBonus. Obniżka na modele Yaris Hybrid, Corolla Hybrid oraz Toyota C-HR Hybrid dotyczy samochodów z rocznika 2020 i wynosi 1,5 proc. RAV4 i Camry 2020 z napędem hybrydowym 2,5 litra są teraz tańsze o 7,3 proc. Obniżki na RAV4 Hybrid z rocznika 2020 sięgają 14 tys. zł.

Akcyza na samochody spalinowe wynosi obecnie 3,1 proc. na auta z silnikami do 2 litrów oraz 18,6 proc. na pojazdy z silnikami o większej pojemności. Nowe przepisy dotyczą samochodów hybrydowych nieładowanych z zewnętrznej sieci (czyli nie dotyczą hybryd plug-in) i obniżają stawki akcyzy o połowę, a zatem odpowiednio do 1,55 proc. i 9,3 proc. Podatek akcyzowy jest liczony od ceny zakupu przez importera, a zatem obejmuje cenę hurtową producenta oraz cło, nie jest natomiast naliczany od kosztów dystrybucji i marży oraz podatku VAT. Z tego powodu wpływ obniżki akcyzy na cenę detaliczną auta jest nieco mniejszy i wynosi odpowiednio 1,5 proc. oraz 7,3 proc. Zmiana dotyczy samochodów sprowadzonych do kraju po 1 stycznia 2020 roku.

Toyota RAV4 Hybrid

Nowelizacja rozszerzyła program elektromobilności o kolejną grupę zelektryfikowanych aut – niskoemisyjne samochody hybrydowe, których silnik elektryczny jest zasilany energią odzyskiwaną podczas hamowania oraz optymalizacji pracy silnika benzynowego. Do tej pory program dotyczył samochodów elektrycznych, które są całkowicie zwolnione z akcyzy, oraz hybryd plug-in z silnikiem spalinowym do 2 litrów, które zostały zwolnione z akcyzy do końca 2020 roku. Nowe przepisy obniżają akcyzę do 9,3 proc. także dla hybryd plug-in o pojemności silnika od 2 do 3,5 litrów.

Celem zmian w prawie było według ustawodawcy zwiększenie atrakcyjności i popularności hybryd. Roczna sprzedaż hybryd w Polsce sięga już kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. Wg producentów zużywają one kilka litrów paliwa na 100 km mniej niż ich benzynowe odpowiedniki, a przy tym w mieście mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym nawet przez 80 proc. czasu jazdy oraz 50 proc. czasu jazdy na drogach podmiejskich.

Czytaj też:
Toyota podwoi produkcję w Wałbrzychu. Polska zyskuje na brexicie
Czytaj też:
Nowa hybrydowa Yariska. Nowocześniejsza niż kiedykolwiek

Źródło: Toyota