Niemiecki rząd ustąpił, kierowcy wygrali! Będzie obniżka cen mandatów

Niemiecki rząd ustąpił, kierowcy wygrali! Będzie obniżka cen mandatów

Niemiecka policja
Niemiecka policja Źródło: Policja
28 kwietnia w Niemczech, do których często podróżujemy, wszedł w życie nowy kodeks ruchu drogowego. Kary stały się znacznie surowsze, zwłaszcza za przekraczanie prędkości. Mandaty zdrożały dwukrotnie. Jednak kierowcy masowo zaprotestowali, a rząd się ugiął. Zmiany zostaną… wycofane!

Kary stały się drakońskie. Prawo jazdy można stracić za przekroczenie prędkości o 21 km/h w terenie zabudowanym. Kierowcy się wściekli i wystosowali petycję, którą podpisało 135 tys. obywateli. Źle o nowych przepisach wypowiedziały się też ADAC (potężny niemiecki automobilklub) i partie FDP (liberałowie) oraz AfD (w rzeczywistości neonaziści). Zwłaszcza o wspomnianym przepisie o karze za przekroczenie prędkości.

Federalny minister transportu Adreas Scheuer ugiął się i zapowiedział przywrócenie poprzedniego taryfikatora. Jak będzie wyglądał nowy kodeks ruchu ruchu drogowego (Straßenverkehrsordnung – StVO) dowiemy się wkrótce. Tylko część z nowych przepisów pozostanie.

Przypomnijmy, z jakich regulacji wycofują się Niemcy.

Nowe (zniesione) regulacje w obszarze zabudowanym (prędkość, mandat, utrata uprawnień):

  • <10 km/h – 30 euro
  • 11-15 km/h – 50 euro
  • 16-20 km/h – 70 euro
  • 21-25 km/h – 80 euro – 1 miesiąc
  • 26-30 km/h – 100 euro – 1 miesiąc
  • 31-40 km/h – 160 euro – 1 miesiąc
  • 41-50 km/h – 200 euro – 1 miesiąc
  • 51-60 km/h – 280 euro – 2 miesiące

Nowe (zniesione) regulacje w terenie niezabudowanym (prędkość, mandat, utrata uprawnień):

  • <10 km/h – 20 euro
  • 11-15 km/h – 40 euro
  • 16-20 km/h – 60 euro
  • 21-25 km/h – 70 euro
  • 26-30 km/h – 80 euro – 1 miesiąc
  • 31-40 km/h – 120 euro – 1 miesiąc
  • 41-50 km/h – 160 euro – 1 miesiąc
  • 51-60 km/h – 240 euro – 1 miesiąc

Dodatkowe nowe (zniesione częściowo) zakazy i kary:

  • za jechanie korytarzem życia,
  • omijanie korka na autostradzie,
  • jazdę za pojazdem uprzywilejowanym,
  • korzystanie z aplikacji ostrzegających przed policją i radarami,
  • niewłaściwe parkowanie (nawet na krótko),
  • zatrzymanie auta na chodniku, pasach, miejscach dla niepełnosprawnych
  • zatrzymanie auta na miejscu dla samochodów elektrycznych i carsharingowych
  • zbyt głośny układ wydechowy i robienie tzw. przegazówek
  • jechanie na prawoskręcie powyżej 11 km/h
  • nie zachowanie odstępu 1,5 m w mieście i 2 m poza miastem od rowerzystów

Czytaj też:
Niemiecki książę zginął w wypadku motocyklowym
Czytaj też:
Prędkość na niemieckich autostradach niższa niż na polskich?

Opracował:
Źródło: AB