Uszkodzenie dysku i odzyskiwanie danych – profesjonalne czy samodzielne?
Artykuł sponsorowany

Uszkodzenie dysku i odzyskiwanie danych – profesjonalne czy samodzielne?

Odzyskiwanie danych
Odzyskiwanie danych Źródło: pixabay.com
Uszkodzenia dysków twardych, SSD, czy dysków z Macierzy Raid są przyczyną dużych strat w małych przedsiębiorstwach. Rafał Smoliński z Centrum Odzyskiwania Danych postara nam się przybliżyć jakie przyzwyczajenia i działania użytkowników są najczęstszą przyczyną utraty danych oraz jak wygląda proces ich odzyskiwania.

Najważniejszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, w małych i średnich firmach jest brak procedur określających sposób wykonywania kopii zapasowych i polityki na wypadek awarii i utraty danych. Te dwa czynniki niosą za sobą, w przypadku uszkodzenia dysku, szereg reperkusji.

Zacznijmy jednak od początku – KOPIA ZAPASOWA, a właściwie jej brak jest podstawowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo firmowych danych. Wielu informatyków z niewiedzy lub pod naciskiem przełożonych w ogóle nie robi backup-u. Niektórzy zastępują konieczność wykonywania kopii zapasowych macierzami RAID 1, 10 lub 5, co tak naprawdę niewiele daje w przypadku uszkodzenia większej ilości dysków lub np. zaszyfrowania danych przez wirusy – więcej o awariach macierzy RAID.

Polityka postępowania na wypadek utraty danych. Ten czynnik jest bardzo newralgiczny, ale zaniedbany właściwie przez wszystkie firmy. Określenie ważności danych dla firmy i przypisanie procedur postępowania w przypadku ich utraty, uchroniło by wiele przedsiębiorstw przed ich bezpowrotną utratą. Nikt niestety nie zastanawia się nad tym co zrobić w takiej sytuacji, a ponieważ powszechna opinia klasyfikuje usługi odzyskiwania danych z dysków jako drogie, wiele firm zleca te usługi własnym informatykom. Ci pod naporem informacji w Internecie oraz naciskami przełożonych próbują samodzielnie przekładać talerze czy wymieniać głowice, co kończy się w większości przypadków tragicznie.

Jak się zachować w przypadku utraty danych?

Te kilka chwil po tym, jak zorientujemy się że dane zostały utracone np. w wyniku uszkodzenia dysku, skasowania, lub z innej przyczyny, jest bardzo ważne dla całego procesu odzyskiwania danych. Większość użytkowników albo zleca rozwiązanie problemu lokalnemu informatykowi albo sama szuka firmy do wykonania usługi. Niestety wiele osób, i z każdym rokiem ta liczba rośnie, zaczyna od szukania porad jak odzyskać dane, a co gorsza wdraża je w działanie, bez zastanowienia, czy dana procedura odpowiada sytuacji w jakiej się znaleźli. Bardzo popularne jest przekładanie talerzy co jest bardzo destruktywne dla całego procesu. Wyjaśnijmy, że w profesjonalnym odzyskiwaniu danych przekładanie talerzy jest ostatecznością, jak już nie ma innej możliwości np. ze względu na zablokowany silnik dysku. Talerze dysku nie mogą się względem siebie przesunąć, czego nie wiedzą osoby robiące to pierwszy raz, nie można ich zabrudzić, zostawić odcisków, bo materiał magnetyczny potrafi się od tego wytrawić. To tylko jeden z przykładów, a więcej można przeczytać na https://centrumodzyskiwaniadanych.pl/blog.

Jeśli dane z jakiegoś powodu zostały utracone, naprawdę warto skorzystać z profesjonalnych usług. W ostatnich latach na rynku powstało kilka firm, które posiadają wiedzę oraz profesjonalne wyposażenie i są w stanie świadczyć usługi odzyskiwania danych na wysokim poziomie w przystępnej cenie. Wiele z tych firm oferuje bezpłatną wycenę usług nawet w trybie ekspresowym lub wręcz od ręki jak All Data Recovery czy Centrum Odzyskiwania Danych z Warszawy. Jest to możliwe gdy ma się laboratorium za ścianą a dysku nie wysyła się po Polsce do innych firm.

Awarie dysków twardych można podzielić na kilka grup:

Uszkodzenia mechaniczne (fizyczne) - powstają przeważnie w wyniku zużycia elementów dysku takich jak głowice czy łożyska silnika. Do uszkodzeń z tej grupy często dochodzi również w przypadku uderzenie dysku przenośnego lub laptopa podczas pracy. Odzyskiwanie danych z dysków po upadkach lub uderzeniach stanowi bardzo duży odsetek wszystkich zleceń odzyskiwania danych.

Uszkodzenia firmware – W każdym dysku twardym jest zainstalowane wewnętrzne oprogramowanie sterujące jego pracą – to właśnie firmware dysku odpowiada za znalezienie zapis, odczyt danych i dba o ich odpowiednią dystrybucję. W wyniku uszkodzenia wewnętrznego oprogramowania tracimy dostęp do danych. Przykładem takich awarii jest już słynna seria dysków firmy Seagate 7200.11, choć dyski innych firm jak Western Digital, Toshiba czy Samsung również mają czasem problemy ze swoim oprogramowaniem. Warto tu zaznaczyć, że wiele uszkodzeń firmware jest spowodowanych przez samych użytkowników. Oprogramowanie to jest w bardzo dużej części zapisane na talerzach dysku i tak samo jak obszary danych użytkownika narażone jest na uszkodzenia w wyniku powstawania bad sectorów, które łatwo powstają np. w skutek uderzeń podczas pracy. Większość dysków rejestruje w SMART ilość przeciążeń podczas pracy, a te które trafiają do odzyskiwania danych mają ich setki a nawet tysiące. Czasem nawet nieielkie uderzenie lub upadek z małej wysokości mogą spowodować nieodwracalne straty.

Uszkodzenia elektroniczne – powstają najczęściej w wyniku błędnego podpięcia zasilania. Bardzo często takim awariom ulegają dyski zewnętrzne gdyż łatwo jest pomylić zasilacz od laptopa z tym od dysku. Ponieważ dyski zasilane są z 12V a laptopy przeważnie z 19V to wystarcza do spowodowania awarii elektroniki.

Uszkodzenia logiczne, wirusy, formatowanie – dane można również utracić w wyniku nieprzemyślanych działań. Częstym przypadkiem jest utrata danych po formatowaniu lub Recovery, ostatnio bardzo dużo komputerów pada ofiarą wirusów szyfrujących dane.

Co więc robić aby uchronić się przed utratą danych i koniecznością ich odzyskiwania? Odpowiedź jest bardzo prosta – systematyczną kopię zapasową.

Źródło: centrumodzyskiwaniadanych.pl