Historyczne odkrycie. Naukowcy znaleźli wodę poza Układem Słonecznym

Dodano:   /  Zmieniono:
WISE 0855
WISE 0855Źródło:YouTube
Astronomowie odkryli, że na brązowym karle WISE 0855 są obłoki wodne i lód. Niedoszła gwiazda znajduje się w odległości ponad siedmiu lat świetlnych od Ziemi.

W Galaktyce roi się od brązowych karłów, czyli niedoszłych gwiazd, wypełniających lukę między planetami a gwiazdami. Teraz naukowcy pracujący pod kierownictwem astronomów z UC Santa Cruz odkryli, że na karle WISE 0855, czyli najstarszym pojedynczym obiekcie kosmicznym poza Układem Słonecznym, znajdują się obłoki wody i lód wodny. Badaczom udało się uzyskać widmo obiektu w zakresie podczerwonym za pomocą teleskopu Gemini North na Hawajach.

– Otrzymaliśmy widmo w falach podczerwonych i teraz dowiemy się, co się dzieje na brązowym karle WISE 0855. Analizy wykazują, że w atmosferze tego obiektu dominuje para wodna i chmury. Jest on uderzająco podobny do Jowisza – przekazał szef grupy badaczy Andrew Skemer.

Wiemy już, że temperatura na obiekcie wynosi -23 st. C., co utrudnia analizy spektroskopowe. – WISE 0855 to pierwszy obiekt pozasłoneczny, który jest na tyle chłodny, jak nasze gazowe olbrzymy – dodał Skemer.

Skrótowiec „WISE” pochodzi od nazwy teleskopu kosmicznego Wide-field Infrared Survey Explorer, obserwującego niebo w podczerwieni, który wykonał zdjęcia, na których odnaleziono obiekt. Liczby w nazwie oznaczają współrzędne astronomiczne tego ciała niebieskiego.

Źródło: washingtonpost.com