Odkryto ocean roztopionego lodu na Plutonie. To więcej wody, niż we wszystkich morzach na Ziemi

Odkryto ocean roztopionego lodu na Plutonie. To więcej wody, niż we wszystkich morzach na Ziemi

Dodano:   /  Zmieniono:
Zdjęcie powierzchnia Plutona wykonane przez sondę New Horizons
Zdjęcie powierzchnia Plutona wykonane przez sondę New Horizons Źródło: Wikimedia Commons / NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory
Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych poinformowali świat o oceanie ukrytym na Plutonie. Uważają, że znajduje się w nim ilość wody porównywalna do tej zgromadzonej we wszystkich ziemskich morzach razem wziętych.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego i z Instytutu Technologicznego w Massachusetts dowiedli, że na Plutonie znajduje się, ukryty pod lodową kopułą w kształcie serca, sporej wielkości ocean. Zdaniem Francisa Nimmo, może on mieć nawet 100 km głębokości, samemu będąc położonym około 150-200 km od powierzchni zamarzniętej planety. Najprawdopodobniej jednak sam ocean wypełnia roztopiony lód. Wytłumaczeniem ma być m. in. promieniowanie na planecie, które dodatkowo ją ogrzewa.

– Skutecznym izolatorem dla ciekłej wody pod powierzchnią Plutona jest obecność ciepłych skał i grubej pokrywy lodowej. Z tego względu podpowierzchniowy ocean nie jest niczym zaskakującym. Szczególnie, że w wodzie jest amoniak, który powstrzymuje zamarzanie – wyjaśniał Nimmo.

– Badania unaoczniają, że środowisko na Plutonie jest bardziej różnorodne, niż dotychczas sądziliśmy – potwierdza Richard Binzel z Instytutu Technologicznego w Massachusetts. Pluton rozpatrywany jest przez naukowców jako jedna z planet w Układzie Słonecznym, na której potencjalnie mogłoby istnieć życie. Czynnikami utrudniającymi jednak przyjmowanie takich założeń jest skrajna temperatura i lodowa pokrywa planety.

Źródło: The Atlantic