Tak wyglądał „najstarszy przodek człowieka”? Naukowcy twierdzą, że dokonali przełomowego odkrycia

Tak wyglądał „najstarszy przodek człowieka”? Naukowcy twierdzą, że dokonali przełomowego odkrycia

Rekonstrukcja wyglądu Saccorhytus dokonana przez naukowców z Cambridge University / Źródło: Cambridge University
Naukowcy znaleźli szczątki najstarszego dotychczas poznanego praprzodka ludzi – informuje BBC. Szczegóły przełomowego odkrycia, którego dokonano w środkowych Chinach, opisane zostały na łamach prestiżowego magazynu „Nature”. Licząca 540 mln lat skamielina zdaniem naukowców jest „wyjątkowo dobrze zachowana”.

Istoty z gatunku Saccorhytus coronarius to mikroskopijne zwierzęta morskie, będące najstarszym jak dotychczas poznanym przez naukowców gatunkiem, którego ewolucja doprowadziła do powstania ryb, a w końcu także ludzi. Badacze twierdzą, że Saccorhytus jest najbardziej prymitywnym przedstawicielem grupy zwierząt nazywanych "wtóroustymi". Są one wspólnymi przodkami dla szerokiej grupy zwierząt, w tym kręgowców.

Organizmy z gatunku Saccorhytus coronarius, na których skamieliny trafili badacze z Wielkiej Brytanii, Chin i Niemiec, mierzyły około 1 mm i żyły wśród ziarenek piasku na dnie morza. Naukowcy podejrzewają, że zwierzęta, mimo mikroskopijnych rozmiarów, pokryte były cienką, stosunkowo elastyczną skórą i mięśniami. Prawdopodobnie nie miały one odbytu, co oznacza, że spożywały pokarm i wydalały za pomocą tego samego otworu.

„Niezwykłe spojrzenie na pierwsze etapy ewolucji”

– Gdy badaliśmy skamieliny wyłącznie gołym okiem, wyglądy jak maleńkie czarne ziarenka, ale pod mikroskopem odkryliśmy zaskakujące szczegóły. Uważamy, że jako jedne z pierwszych wtóroustych mogą one reprezentować prymitywne początki bardzo licznej grupy gatunków, w tym ludzi. Wszystkie wtórouste miały wspólnego przodka i sądzimy, że właśnie go odnaleźliśmy – tłumaczył w rozmowie z BBC News prof. Simon Conway Morris z University of Cambridge.

Saccorhytus coronarius dają nam niezwykłe spojrzenie na pierwsze etapy ewolucji, która doprowadziła do powstania ryb, a ostatecznie także ludzi – wtórował Degan Shu z Uniwersytetu Północno-Zachodniego w Chinach. Jak podkreślają badacze, odkrycie jest wyjątkowe, gdyż dotychczas naukowcy trafiali na szczątki wtóroustych sprzed około 510 mln lat. Skamieliny z Chin liczą sobie o około 30 mln lat więcej. Specjaliści wskazują na symetryczną budowę organizmów, która była cechą dziedziczoną w późniejszych etapach ewolucji, m.in. przez ludzi.

• nieglupi Jasko IP
    Tak wygladal przodek pierwszego redaktora tygodnika WPROST.
    Tylek podobno taki sam.
    • Rabin_Jakub IP
      sądząc po komentarzach Wprost to magazyn wyłącznie dla zwierząt.
      • bul kod IP
        Ciekawe, czy jadły szczaw z nasypuf kolejowych?
        • cuma00 IP
          Dobrze ze ten organizm nie okazal sie samym odbytem bo bycmy byli POdobni do dupy
          • Chrząszcz , co brzmi w trzcinie IP
            tak sobie wyobrażałem muszelkę muchy.
            • Biolog IP
              Wtórouste bez odbytu? Oj kiepsko przetłumaczony artykuł
              • lubie pierogi IP
                Saccorhytus coronarius to przodek naukowców z Cambridge University.....a małpa przodkiem Darwina!
                • niewidz IP
                  owal ten sam ,otwór gębowy i teczka tez.. reszta w procesie parzenia się uległa zmianom ,a wiec... jako pierwszy był bolek

• Genetyk IP
                    Niestety potwierdza się teoria, że jak ktoś nie rozumie to neguje, boi się albo walczy z tym. Jeśli nie rozumiesz, to nie komentuj, a przynajmniej uszanuj tych co rozumieją...
                    • Grzeslaw IP
                      To jest raczej Debilizm a nie Darwinizm.
                      • Aśka2 IP
                        To co się dzieje w komentaRzach jest przerażające. Czy wy jesteście na prawder takimi przy glu pami by wierzyć w kreacjonizm? Artykuł jest na podstawie badan. Jakie wy mośki zza monitora przeprowadziliscie badania ze tak medrkujecie. Do książek z liceum !
                        • stworek IP
                          Może, ktoś mi wyjaśni z czego powstał ten mały stworek? Z martwej materii? Dopóki tego nauka nie wyjaśni droga ewolucji to lipa.
                          • Danna IP
                            To dlaczego na Ziemi nie żyją wyłącznie ludzie? Jeśli ewolucja zakłada rozwój to dlaczego nadal żyją pierwtne formy?
                            • babcia Kiepska IP
                              Ciemny lud i tak nie zrozumie, a nawet będzie toczył pianę z gęby ;-)
                              • zysq79 IP
                                Wszystko i wszystkich juz zdarzyliscie panstwo obrazic w komentarzach. Bo mi sie zaczyna wydawac, ze to raczej wy jestescie przodkami tego zwierzatka, a nie ono was.

Czytaj także