Rewolucja Elona Muska w rękach Polaków? Hyperloop Poland w finale konkursu SpaceX

Rewolucja Elona Muska w rękach Polaków? Hyperloop Poland w finale konkursu SpaceX

Tor testowy Hyperloop
Tor testowy Hyperloop Źródło: hyperloop-one.com
Prototyp kapsuły Hyperloop, która umożliwiłaby pokonanie dystansu z Gdańska do Zakopanego w 43 minuty, chcą zbudować polscy studenci z zespołu Hyper Poland. Na realizację swojego pomysłu potrzebują wsparcia internautów. Projekt Polaków trafił do finału konkursu organizowanego przez SpaceX Elona Muska. W razie zwycięstwa, prototyp autorstwa Polaków zostałby przetestowany w Kalifornii.

Hyperloop to nowy środek transportu, połączenie pociągu i samolotu, umożliwiające przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością. Dzięki niemu podróż z Gdańska do Zakopanego mogłaby trwać 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Zgodnie z założeniami kapsuła z pasażerami lub towarami poruszałaby się w specjalnej rurze bez kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Wśród nich jest zespół Hyper Poland University Team, składający się z 25 inżynierów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. „Zaprojektowana przez nas kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości - za pomocą lewitacji magnetycznej. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h” - informują twórcy kapsuły. Dzięki zastosowaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja jest bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.

Pierwszą koncepcję pojazdu opracowano w 2015 roku na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską. Zespół Hyper Poland dostał się do drugiego etapu konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition, organizowanego przez firmę Elona Muska. W 2016 roku do zespołu dołączyli eksperci z innych branż i obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 40 osób.

twitter

Hyper Poland jest też jednym z 24 finalistów (wyłonionym z 2,6 tys. zgłoszeń z całego świata) Global Challenge, konkursu organizowanego przez amerykańską firmę Hyperloop One. Po 1,5 roku pracy koncepcyjnej studenci PW są gotowi do budowy pierwszego prototypu kapsuły Hyperloop. Aby go zbudować, potrzebują jednak finansowego wsparcia internautów. W jednym z serwisów crowdfoundingowych na zebranie 150 tys. zł mają nieco ponad 20 dni. Za taką kwotę mogą zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu. Jeśli zgromadzą na swoim koncie 220 tys. zł - ich kapsuła wzbogaci się o napęd elektryczny, a jeśli 310 tys. zł - zyska w pełni funkcjonalny prototyp z systemem lewitacji i zaawansowaną elektroniką.

„Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się, a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać w ciągu dekady to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas” - przekonują autorzy projektu.

facebook

Źródło: Nauka w Polsce PAP / Wprost.pl