Około 250 mln lat temu wędrowały po Pirenejach. Odkryto ślady nieznanych dotąd gadów

Około 250 mln lat temu wędrowały po Pirenejach. Odkryto ślady nieznanych dotąd gadów

Prorotodactylus mesaxonichnus
Prorotodactylus mesaxonichnus Źródło: Óscar Sanisidro/Institut Català de Paleontologia
Ślady tajemniczych gadów, które żyły około 250 milionów lat temu, zostały znalezione w skamielinach w Pirenejach.

Naukowcy twierdzą, że ślady zostały zrobione do gatunku gadów, które dały początek krokodylom i dinozaurom. Gady te żyły w czasie, gdy Ziemia „odzyskiwała siły” po masowej zagładzie większości zwierząt. Odkrycie może rzucić światło na to, jak ta grupa zwierząt ewoluowała i rozprzestrzeniła się.

W wyniku wymierania permskiego, około 245-250 milionów lat temu, wymarło blisko 90 procent gatunków organizmów morskich, przeszło 60 procent rodzin gadów i płazów oraz 30 procent rzędów owadów. Istniał wówczas jeden superkontynent Pangea.

Badania nad skamieniałymi śladami sprzed około 247 milionów lat badali naukowcy z Uniwersytetu Autonoma de Barcelona w Hiszpanii. Grupą kierował Eudald Mujal. Odkryli, że większość śladów zostało „wykonanych” przez przodków krokodyli i dinozaurów, z grupy zwanej Archozauromorfami. Większość śladów było niewielkie - miały około pół metra długości, chociaż niektóre z nich osiągały długość powyżej trzech metrów. Wśród nich znaleziono także nowy, wcześniej niesklasyfikowany ślad, który uważany jest za nowy gatunek gadów - Prorotodactylus mesaxonichnus.

Twórca śladów zdaniem naukowców należeć może do rodziny Euparkeriidae - których skamieniałości odnaleziono w południowej Afryce, Polsce i Rosji. Przedstawiciele tej rodziny byli niewielcy, smukli i prawdopodobnie poruszali się na dwóch nogach. Mimo to, badacze uważają, że ślady wskazują na to, że zwierzęta mierzyły około pół metra i korzystały ze wszystkich czterech kończyn, a często pozostawiały również ślady ogonem.

Źródło: BBC