Przełom w badaniach nad stwardnieniem rozsianym. Naukowcy odkryli przyczynę choroby

Przełom w badaniach nad stwardnieniem rozsianym. Naukowcy odkryli przyczynę choroby

Mózg
Mózg / Źródło: Fotolia / Maxim Pavlov
Brytyjscy naukowcy odkryli potencjalną przyczynę stwardnienia rozsianego (SM) – informuje „The Telegraph”. Dokonanie już jest oceniane jako przełom, który mógłby zaowocować nowymi metodami leczenia SM.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii odkryli nowy mechanizm komórkowy, który może powodować zaburzenia autoimmunologiczne. – Nasze nowe odkrycia otwierają nowe drogi do badania dla naukowców. To krok milowy, a w najbliższym czasie, może prowadzić do opracowania nowych skutecznych metod leczenia stwardnienia rozsianego – mówił członek zespołu zajmującego się tymi badaniami profesor Paul Eggleton.

Badacze już od jakiegoś czasu podejrzewali, że mitochondria(odpowiedzialne za dostarczanie energii komórce, koordynują też cykl komórkowy), odgrywają rolę w stwardnieniu rozsianym. Grupy naukowców z uniwersytetów w Exeter i Alberta odkryli, że białko Rab32 występuje w mózgach osób ze stwardnieniem rozsianym, a praktycznie nie pojawia się w komórkach mózgowych osób zdrowych.

Tam gdzie odkrywano, że obecne jest białko Rab32, część komórki, magazynująca wapń, znajduje się zbyt blisko mitochondrium. W ten sposób organella komórki nie współpracują ze sobą, co wpływa na funkcjonowanie mitochondriów - te przestają pracować we właściwy sposób, co prowadzi do zainfekowania komórek mózgowych.

Jak na razie naukowcy nie ustalili, co powoduje pojawienie się nadmiaru białka Rab32, ale wierzą, że mogą być to wady, które występują u podstawy komórki. Jednak odkrycie związku Rab32 z SM pozwoli na poszukiwanie nowych metod leczenia, które będą skierowane w stronę tego białka.

Czytaj także

• Rafał IP
    Źródło: "The Telegraph". I jak ja mam traktować poważnie tę wiadomość :(?
    • Bajkopisarz IP
      Ble, ble, ble ...
      • Borelioza IP
        Ciągle mówią o objawach jednej choroby zwanej borelioza. Ostatnie badania przesiewowe w Polsce na ludziach chorujących mówią jedno - 100% osób chorych na SM wychodzi pozytywny Western Blot w klasie IgG, a czasami nawet w klasie IgM, więc koleżanką, która psuje to białko jest borelia afzelii. Także, niech lekarze w końcu przestaną kłamać i wezmą się do roboty i nauki.

• Andriej Likoff IP
          "... potencjalna przyczyna" - to oznacza daleką drogę przed nimi. Ale niech próbują, każdy krok w tym kierunku jest dobry.
          Ale tym co jeszcze są zdrowi i nie chcą zapaść na tę chorobę proponowałbym lekarstwo, które na długowieczność stosuje angielska królowa. Ja to stosuję i kładę się spać bez strachu, że to paskudztwo i wiele innych mnie dopadnie.
          • zdrowy ludek IP
            A ja bym oczekiwał badań nad problemem, dlaczego część komórki, magazynująca wapń, znajduje się zbyt blisko mitochondrium? Jak czytam, tutaj jest problem, ale jak widać, po raz n-ty zostanie pominięty? skoro piszą, że białko Rab32 jest skutkiem zbyt bliskiego położenia j.w. to jego usunięcie nie spowoduje zwiększenia dystansu? A to ten za mały dystans produkuje to niszczące białko? Czyli znów leczymy skutki, a nie przyczyny? Czy ktoś wreszcie się opanuje w tym chocholim tańcu starannie zaplanowanej bezmyślności?