Sądzili, że to „pazur jaszczurki”, odkryli nowy gatunek ptaka. Wszystko za sprawą bursztynu sprzed 100 mln lat

Sądzili, że to „pazur jaszczurki”, odkryli nowy gatunek ptaka. Wszystko za sprawą bursztynu sprzed 100 mln lat

Ptak sprzed 100 mln lat
Ptak sprzed 100 mln latŹródło:Xing Lida, Ming Bai
Doskonale zachowane pozostałości ptaka sprzed około 99 mln lat zostały odkryte w bursztynie pochodzącym z Mjanmy. Znalezisko opisano na łamach „Gondwana Research”.

Zwierzę należało do grupy ptaków znanej jako enantiornisy (Enantiornithes). Osobniki z tej podgromady ptaków zamieszkiwały ziemię w czasach dinozaurów, a wymarły pod koniec okresu kredy około 65 mln lat temu. Skamielina została znaleziona w dolinie Hukawng w Mjanmie. W bursztynie odkryto doskonale zachowane pozostałości młodego ptaka – dokładnie widać czaszkę, fragmenty skrzydeł, szyję, tylną nogę i opierzony ogon ptaka. Cała skamielina ma około 3 cm długości, co zdaniem naukowców świadczy o tym, że w momencie śmierci ptak miał kilka tygodni.

– To najbardziej kompletny i szczegółowo zachowany prehistoryczny ptak, jakiego kiedykolwiek widziałem. Jestem kompletnie zdumiony – komentował Ryan McKellar z Muzeum Saskatchewan w Kanadzie, jeden z autorów odkrycia. Zwierzę zostało „wypatrzone” w bursztynie zakupionym w 2014 przez Guanga Chena, dyrektora muzeum w mieście Techong w Chinach. Do nabycia bursztynu Chena skłoniły pogłoski, jakoby miały się w nim znajdować pozostałości dziwnych „pazurów jaszczurki”. Dyrektor muzeum pokazał nabytek Lidzie Xing z Uniwerstytetu Geologicznego, która zidentyfikowała to, co uważano za pazur, jako łapę przedstawiciela grupy enantiornisów, a zarazem reprezentanta wcześniej nieznanego gatunku.

Badaczka twierdzi, że na podstawie skamieliny można wysnuć wiele przesłanek dotyczących trybu życia tych zwierząt. Pisklęta najprawdopodobniej miały same szukać pożywienia. Już u tak młodego osobnika zaobserwowano pióra lotne, co zdaniem naukowców może świadczyć o tym, że od momentu narodzin posiadał on zdolność latania, co czyniło go niezależnym od rodziców.

Źródło: National Geographic