Tajemnica yeti rozwiązana. Naukowcy zbadali szczątki i już mają odpowiedź

Tajemnica yeti rozwiązana. Naukowcy zbadali szczątki i już mają odpowiedź

Rzekome ślady yeti
Rzekome ślady yeti Źródło:Domena publiczna
Wszyscy, którzy wierzyli w istnienie mitycznego yeti, muszą przeżywać własnie trudne chwile. Naukowcy dowiedli bowiem, że próbki, które uznawane były za dowody na jego obecność, pochodziły od innych, wprawdzie rzadko występujących, ale znanych przyrodnikom zwierząt. Pojawiła się wśród nich także... sierść zwykłych psów.

W celu zweryfikowania mitu o ogromnej człekokształtnej małpie, naukowcy zbadali próbki DNA z przechowywanych w prywatnych kolekcjach fragmentów kości i włosów. Ludność zamieszkująca Himalaje i Wyżynę Tybetańską, gdzie miał się pojawiać legendarny stwór, wierzyła że to własnie one miały dowodzić jego istnienia. Efekty analiz zebranych próbek zaprezentowano w czasopiśmie „Proceedings of the Royal Society B”.

Według funkcjonujących do dziś w Himalajach wierzeń, yeti miało być pokrytym futrem stworzeniem przewyższającym wzrostem człowieka, zamieszkującym górskie tereny Nepalu i Tybetu. Choć dla większości opowieści o jego istnieniu to bajki pokroju tych o potworze z Loch Ness, czy mitycznej Czupakabrze, nie brakowało śmiałków, którzy chcieli udowodnić tę tezę. Wreszcie za sprawę zabrali się naukowcy. Zespół pod kierunkiem prof. Charlotte Lindqvist z University at Buffalo College of Arts and Sciences przeprowadził badania DNA dziewięciu próbek m.in. zębów, skóry, włosów i kości, mających pochodzić rzekomo od yeti. Zostały one dostarczone naukowcom przez brytyjskich filmowców z Icon Films, którzy w ubiegłym roku produkowali na zlecenie Animal Planet dokument „YETI OR NOT”.

Galeria:
Czy yeti istnieje? W poszukiwaniu dowodów na obecność legendarnego stwora

Wnioski płynące z badań mogą okazać się rozczarowujące dla wielbicieli tajemnic. Okazało się bowiem, że przez lata pieczołowicie przechowywano... szczątki psa, a także czarnych i brunatnych niedźwiedzi himalajskich oraz niedźwiedzi tybetańskich. - Z naszych wyników badań płynie wniosek, że legendy o yeti powstały wskutek obserwacji lokalnych niedźwiedzi - podsumowała prof. Lindqvist. Czy jednak przekona to tych, którzy wierzą w yeti?

Źródło: CNN