Naukowcy po raz pierwszy znaleźli wodę na planecie potencjalnie nadającej się do zamieszkania

Naukowcy po raz pierwszy znaleźli wodę na planecie potencjalnie nadającej się do zamieszkania

Super-Ziemia, zdj. ilustracyjne
Super-Ziemia, zdj. ilustracyjne Źródło: Fotolia / dottedyeti
Odpowiednia odległość od gwiazdy i mieszkanka gazowa mogąca stworzyć atmosferę? To już było. Podziemne pokłady wody? To także. Nigdy wcześniej badaczom kosmosu nie udało się jednak znaleźć planety, która spełniałaby oba te warunki jednocześnie. Aż do teraz.

W magazynie „Nature Astronomy” przedstawiono wyniki przełomowego odkrycia. Po raz pierwszy w historii udało się znaleźć inne niż Ziemia ciało niebieskie, w którego atmosferze wykryto wodę, a które krąży wokół gwiazdy w odległości pozwalającej myśleć o stworzeniu tam warunków do życia.

Planeta, która wywołała ekscytację badaczy kosmosu, nosi nazwę K2-18b. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat nowoczesne kosmiczne teleskopy będą już w stanie określić, czy w atmosferze K2-18b znajdują się gazy, wytwarzane zwykle przez żywe organizmy.

Ogłaszająca odkrycie prof. Giovanna Tinetti z University College w Londynie (UCL) opisała całą sprawę jako „fantastyczną”. – To pierwszy raz, kiedy wykryliśmy wodę na planecie w strefie wokół gwiazdy umożliwiającej zamieszkanie, na której temperatura jest potencjalnie kompatybilna z obecnością życia – mówiła.

Planeta K2-18b położona jest w odległości 111 lat świetlnych od Ziemi. Obecnie to za daleko, by wysłać tam sondę. Jedyną możliwą opcją jest oczekiwanie na kosmiczne teleskopy nowej generacji, które wystartują w roku 2020 i będą poszukiwać określonych gazów w atmosferach planet.

– To jedno z największych pytań nauki i zawsze zastanawialiśmy się: czy jesteśmy sami we wszechświecie? W ciągu dziesięciu lat będziemy wiedzieć, czy w tamtejszej atmosferze są pierwiastki, wytwarzane przez żywe formy istnienia – mówił dr Ingo Waldmann z UCL.

Nowo odkryta planeta jest dwa razy większa od Ziemi. Jej temperatura – pomiędzy 0 i 40 stopniami Celsjusza – pozwala na występowanie tam wody w stanie ciekłym. Dr Angelos Tsiaras z zespołu badaczy zwraca uwagę na doniosłość najnowszego odkrycia. – Przybliża nas do odpowiedzi na fundamentalne pytanie„ Czy Ziemia jest unikalna, wyjątkowa? – mówił.

Wielki sukces naukowców. Odkryli skalistą super-Ziemię