Jedna z tajemnic Marsa odkryta. Naukowcy wiedzą, co stało się z wodą

Jedna z tajemnic Marsa odkryta. Naukowcy wiedzą, co stało się z wodą

Woda na Marsie
Woda na Marsie Źródło: NASA/GSFC
Mars to obecnie w większości rozległa, czerwona pustynia. Wyjątkiem są lodowce, które znajdują się na biegunach planety. Jednak jeszcze „niedawno” sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Naukowcy wiedzą już, co stało się z wodą, która kiedyś pokrywała naszego czerwonego sąsiada.

Mars, czyli planeta uznawana za możliwą do skolonizowania, była niegdyś jeszcze lepszym miejscem do życia. Naukowcy już dawno odkryli, że Czerwoną Planetę pokrywały kiedyś liczne oceany, morza, rzeki i jeziora. Obecnie woda znajduje się wyłącznie w lodowcach na północnym i południowym biegunie planety. Co stało się z resztą?

Wieloletnia tajemnica

Pytanie to od dawna nurtowało naukowców, którzy widzieli, że kilka miliardów lat temu, czyli z punktu widzenia cyklu życia planety - stosunkowo niedawno - Mars wyglądał zupełnie inaczej. Zagadkę udało się rozwikłać dzięki analizie danych, których dostarczyła misja Trace Gas Orbiter. Specjalny satelita krążył wokół Czerwonej Planety w 2018 i 2019 roku. Dzięki zebranym informacjom udało się przebadać ruchy wody w atmosferze Marsa.

Galeria:
Łazik Curiosity i jego zdjęcia z Marsa

Okazało się, że głównym czynnikiem jest parowanie wody powierzchniowej, którego intensywność zmienia się ze względu na panujące na planecie pory roku. Z zaciekawieniem odebrano fakt, że w trakcie marsjańskiego roku zdarzają się okresy, w których w atmosferze znajduje się od 10 do aż 100 proc. więcej pary wodnej niż to teoretycznie możliwe przy takiej temperaturze. W związku z tym, para mogła dostawać się do wyższych partii atmosfery i wyparowywać z planety. Naukowcy twierdzą, że takie zachowania wody nie zostały dotąd zaobserwowane nigdzie indziej w kosmosie.

Brytyjska astronautka: Kosmici istnieją i mogą żyć teraz na Ziemi