„Nabiera znaczenia, gdy takie sytuacje się powtarzają”. NASA publikuje dwa zdjęcia

Poziom pokrywy lodowej na Antarktydzie
Poziom pokrywy lodowej na Antarktydzie Źródło:NASA
W pierwszej połowie lutego na Antarktyce przez kilka dni odnotowano niecodziennie wysoką temperaturę. NASA opublikowała zdjęcia, na których widać, jak zmieniła się struktura lodowców w ciągu zaledwie kilku dni.

Na początku lutego stacje meteorologiczne odnotowały niespotykanie wysoką temperaturę na Antarktyce. Badacze ze stacji Esperanza na północnym skraju Półwyspu Antarktycznego ogłosili, że ich narzędzia pomiarowe wskazały 18,3 stopni. Jak poinformowała NASA, utrzymujące się wysokie temperatury niosły za sobą poważne konsekwencje, które ujawniły się w formie „powszechnego topienia pokrywy śnieżnej na lodowcach”. Z ustaleń wspomnianej agencji kosmicznej wynika, że skala zjawiska jest ogromna, a w wyniku ocieplenia w ciągu zaledwie kilku dni stopiło się około 20 proc. zakumulowanego śniegu.

„Nabiera znaczenia, gdy takie sytuacje się powtarzają”

NASA opublikowała dwa zdjęcia, na których widać, jak w przeciągu zaledwie kilku dni stopniała pokrywa lodowa na Eagle Island na Antarktyce. Fotografie zostały wykonane 4 lutego, a kolejna 13 lutego. W sprawie głos zabrał Mauri Pelto, specjalista w zakresie glacjologii z Nichols College. – Jeśli pomyślisz o tym jednym wydarzeniu, które miało miejsce w lutym, nie wydaje ci się, że to jest aż tak istotne – powiedział Pelto. – Nabiera znaczenia, gdy takie sytuacje się powtarzają – dodał. Glacjologia to gałąź hydrologii, która zajmuje się badaniem lodowców ich formami, właściwościami oraz zachodzącymi w nich procesami.

„Apokaliptyczna scena”. NASA publikuje zdjęcie satelitarne