Gwiazda, która świeci 10 mln razy jaśniej, niż słońce. Naukowcy zaskoczeni

Gwiazda, która świeci 10 mln razy jaśniej, niż słońce. Naukowcy zaskoczeni

Dodano:   /  Zmieniono:
Gwiazda, która świeci 10 mln razy jaśniej, niż słońce. Naukowcy zaskoczeni (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Jak twierdzą naukowcy, to był przypadek. Badając "najbliższą okolicę" Układu Słonecznego, badacze wpadli na najjaśniejszy - do tej pory - pulsar. Gwiazda oddalona jest o 12 mln lat świetlnych od Ziemi i świeci 10 mln razy silniej, niż Słońce.
W 2012 roku rozpoczęła się misja satelity NuSTAR, która za pomocą teleskopu w odległej o 12 mln lat świetlnych Galaktyce Cygaro zarejestrowała dwa, niezwykle jasne, źródła promieniowania rentgenowskiego.
Jeden z obiektów okazał się czarną dziurą, drugi zaś - pulsował, co pozwoliło przypuszczać, że to gwiazda neutronowa, pulsar, bardzo szybko wirująca i o silnym polu magnetycznym. Pulsary "wciągają" do środka całą materię, w rezultacie czego bardzo mocno się nagrzewają i zaczynają świecić.

Nowo odkryta gwiazda "pulsuje" raz na 1,37 sekundy i świeci przy tym jaśniej niż wszystkie odkryte gwiazdy tej kategorii - 10 mln razy jaśniej niż Słońce. Astronomowie nie spodziewali się tak jasnego obiektu (tego typu) we Wszechświecie. Zaklasyfikowali go do grupy ultraintensywnych źródeł rentgenowskich (ULX), czyli do grupy obiektów, do której należą w większości czarne dziury. - Dotąd pewne było dla nas to, że obiekty klasyfikowane jako ULX to masywne czarne dziury - wyjaśnił Matteo Bachetti, naukowiec, który prowadził badania.

- Wydaje się, że ten pulsar ma taką samą "dietę" jak czarne dziury - powiedziała Fiona Harrison, która brała udział w badaniach. Dodała przy tym, że "wyniki pomogą teraz zrozumieć, w jaki sposób czarne dziury pożerają inne obiekty".

TVN Meteo