Zatrważające wyniki badania: co szósty Polak padł ofiarą tego zjawiska. Zagrożone również firmy

Zatrważające wyniki badania: co szósty Polak padł ofiarą tego zjawiska. Zagrożone również firmy

Hejterom sprzyja anonimowość
Hejterom sprzyja anonimowość Źródło: Shutterstock / Black Salmon
W dobie cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa coraz częściej stają się celem hejtu – zjawiska, które może wyrządzić ogromne szkody zarówno wizerunkowe, jak i finansowe.

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie mojej Fundacji „W zgodzie ze sobą”, przedstawiają szczegółowy obraz hejtu w Polsce, uwzględniając jego zasięg, najczęstsze cele oraz demograficzne i psychologiczne uwarunkowania. Wyniki te mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla liderów biznesu, wskazując, jak zarządzać reputacją online i reagować na zagrożenia wynikające z hejtu.

Hejt jako wyzwanie społeczne i biznesowe. Rozpowszechnienie i grupy docelowe

Hejt w sieci dotyka ogromnej części polskiego społeczeństwa. Badanie wskazuje, że aż 69 proc. dorosłych Polaków zetknęło się z hejtem online, a co szósty (16 proc.) doświadczył go osobiście.

Młodzi dorośli, a zwłaszcza osoby w wieku 18-24 lata, stanowią grupę szczególnie narażoną – 34 proc. z tej grupy widziało w sieci obraźliwe komentarze lub memy na swój temat, a aż 81 proc. deklaruje styczność z negatywnymi treściami dotyczącymi osób publicznych.

Co istotne dla liderów biznesu, hejt dotyczy także marek, firm i ich reprezentantów, co może mieć negatywne skutki dla firmowej reputacji.

Mieszkańcy dużych miast, a także osoby z wykształceniem wyższym, są szczególnie narażeni na zetknięcie z hejtem – zjawisko to częściej dotyka właśnie tych, którzy aktywnie korzystają z mediów społecznościowych i mają silne opinie publiczne. Z perspektywy zarządzania firmą istotne jest, aby mieć świadomość, że duża część pracowników i klientów również staje się celem hejtu – nie tylko jako osoby prywatne, ale także jako reprezentanci marek.

Źródło: Wprost