Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie mojej Fundacji „W zgodzie ze sobą”, przedstawiają szczegółowy obraz hejtu w Polsce, uwzględniając jego zasięg, najczęstsze cele oraz demograficzne i psychologiczne uwarunkowania. Wyniki te mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla liderów biznesu, wskazując, jak zarządzać reputacją online i reagować na zagrożenia wynikające z hejtu.
Hejt jako wyzwanie społeczne i biznesowe. Rozpowszechnienie i grupy docelowe
Hejt w sieci dotyka ogromnej części polskiego społeczeństwa. Badanie wskazuje, że aż 69 proc. dorosłych Polaków zetknęło się z hejtem online, a co szósty (16 proc.) doświadczył go osobiście.
Młodzi dorośli, a zwłaszcza osoby w wieku 18-24 lata, stanowią grupę szczególnie narażoną – 34 proc. z tej grupy widziało w sieci obraźliwe komentarze lub memy na swój temat, a aż 81 proc. deklaruje styczność z negatywnymi treściami dotyczącymi osób publicznych.
Co istotne dla liderów biznesu, hejt dotyczy także marek, firm i ich reprezentantów, co może mieć negatywne skutki dla firmowej reputacji.
Mieszkańcy dużych miast, a także osoby z wykształceniem wyższym, są szczególnie narażeni na zetknięcie z hejtem – zjawisko to częściej dotyka właśnie tych, którzy aktywnie korzystają z mediów społecznościowych i mają silne opinie publiczne. Z perspektywy zarządzania firmą istotne jest, aby mieć świadomość, że duża część pracowników i klientów również staje się celem hejtu – nie tylko jako osoby prywatne, ale także jako reprezentanci marek.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.