Upały powrócą. IMGW wydał ostrzeżenie najwyższego stopnia

Upały powrócą. IMGW wydał ostrzeżenie najwyższego stopnia

Termometr, zdj. ilustracyjne
Termometr, zdj. ilustracyjne / Źródło: Fotolia / nnudoo
Po kilku dniach ochłodzenia wysokie temperatury znowu dadzą o sobie znać. Najcieplej będzie w województwie lubuskim. IMGW wydał dla tego regionu ostrzeżenie trzeciego stopnia.

Ostrzeżenia wydane przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej będą obowiązywały od 7 sierpnia. We wtorek wysokie temperatury będą dokuczały mieszkańcom województw: wielkopolskiego, opolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, zachodniopomorskiego oraz lubuskiego. W pięciu pierwszych regionach wprowadzono drugiego stopnia. W Lubuskiem będzie obowiązywało ostrzeżenie trzeciego stopnia. Termometry na zachodzie kraju mogą pokazać nawet 35 stopni Celsjusza.

Od środy upalnie w całym kraju

W kolejnych dniach upały nie odpuszczą. Nadal najcieplej będzie w województwie lubuskim, ale ciepły front przesunie się także na wschód kraju. IMGW wydał ostrzeżenia dla niemal wszystkich województw z wyłączeniem Podlasia i Lubelszczyzny. W czwartek również w tych regionach należy spodziewać się upałów.

W związku z zapowiadanym wzrostem temperatur przypominamy kilka uniwersalnych rad, jak przetrwać upały:

  • Zadbaj o nawodnienie organizmu. W czasie upałów nawet ciało znacznie bardziej się poci, a każda forma aktywności fizycznej większa ilość wydalanej z organizmu wody, która jest niezbędnej do prawidłowej pracy narządów. Latem warto nieustannie nosić przy sobie butelkę z wodą i popijać ją regularnie co kilkanaście minut małymi łyczkami. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób w podeszłym wieku, małych dzieci i osób, które wykonują prace fizyczne.
  • Nie przegrzewaj się. Zakładaj przewiewne ubrania, wykonane z naturalnych tkanin i będące w jasnych kolorach. Pamiętaj też, żeby małe dzieci ubierać adekwatnie do pogody. Zakładanie czapeczki dziecku, które znajduje się w cieniu nie ma większego sensu. Małe dzieci powinny być jednak chronione przed działaniem promieni słonecznych i nie przebywać na pełnym słońcu.
  • Ogranicz aktywność fizyczną. Jeśli twój organizm nie jest przyzwyczajony do treningów na świeżym powietrzu w czasie upałów, lepiej poczekać aż temperatura spadnie. Możesz uprawiać sport wieczorem lub o świcie, kiedy jest mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia udaru cieplnego od słońca.
  • Reaguj, gdy czujesz się źle. Jeżeli w czasie upałów zaczynasz czuć się słabo, kręci ci się w głowie lub masz mdłości, odpocznij w chłodnym pomieszczeniu. Jeśli objawy nie przechodzą mimo odpoczynku i nawodnienia, skontaktuj się z lekarzem.
  • Prowadź odpowiednią dietę. W czasie upałów niewiele osób ma ochotę na tłuste i niezdrowe produkty. Gdy temperatura rośnie, chętniej sięgamy po owoce i warzywa, które składają się głównie z wody, ale są także bogatym źródłem składników odżywczych, których nasz organizm potrzebuje, by mógł właściwie funkcjonować.

Czytaj także:
W poniedziałek odetchniemy od upałów. Deszcz pokropi na północy i wschodzie

Czytaj także

 0