Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy

Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy

Poranek z finansami, cz.3 - Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy
Poranek z finansami, cz.3 - Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy Źródło:Wprost
Przedsiębiorca nieustannie szuka sposobów, dzięki którym nie tylko zaoszczędzi czas i pieniądze, ale też stanie się bardziej konkurencyjnym. W ostatnich latach rynek produktów i usług wspierających prowadzenie firmy rozwija się niezwykle dynamicznie. Jakich rozwiązań poszukują klienci i jak usługodawcy powinni na nie odpowiadać?

Uczestnicy:

  • Tomasz Sańpruch, redaktor naczelny Capital24.tv,
  • Krzysztof Kozak, dyrektor rynków i sektorów BZ WBK Leasing,
  • Łukasz Rumowski, dyrektor rozwoju produktu w ARCUS SA,
  • Aleksander Widera, pomysłodawca i prezes Kredytmarket.com,
  • Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros SA.

Dyktat klienta

Według gości Poranka finansowego produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy powinny być proste i łatwe do pozyskania, gdyż tego oczekują klienci. Zależy im na jak najszybciej finalizacji procesu kredytowego, czy zawarcia umowy o świadczenie usług. „Jesteśmy cały czas w kontakcie z klientem. Proponujemy rozwiązania ergonomiczne i elastyczne”, zaznaczył Ł. Rumkowski. Uczestnicy dyskusji podkreślili, że w pierwszych latach działalności kluczowe dla przedsiębiorcy jest zdobycie środków na rozwój działalności: „Dlatego tak ważne jest, by wsłuchiwać się w potrzeby klientów i odpowiednio dopasować dla nich ofertę. 90% klientów firm leasingowych jest z nich zadowolonych. Ten wynik cieszy, ale także zobowiązuje”, zauważył K. Kozak. Jak stwierdzili rozmówcy Tomasza Sańprucha łatwość pozyskania danego produktu czy usługi oraz jego kompleksowość generuje znaczne oszczędności: „Zwalniamy klienta z obowiązku finansowania sprzętu, dostarczamy materiały eksploatacyjne, zapewniamy ciągłość obiegu dokumentów – powiedział Ł. Rumkowski – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze związane z zakupem i eksploatacją urządzeń”.

Od postępu nie ma odwrotu

Technologia umożliwia powstawanie nie tylko nowych, ale i coraz lepiej dopasowanych do oczekiwań klientów produktów. W ocenie uczestników dyskusji polski rynek sprzyja innowacjom i wdrażaniu rozwiązań usprawniającym prowadzenie działalności gospodarczej: „klienci szukają prostszych procesów w chmurze”, podkreślił K. Kozak. Z kolei A.Widera zauważył, że w ostatnich latach koszty założenia firmy wielokrotnie spadły właśnie dzięki rozwojowi technologii. Jego zdaniem technologia przyczynia się także do budowy zaufania: „portale społecznościowe sprawiły, że tracimy anonimowość; łatwiej jest też zidentyfikować negatywne zjawiska i złagodzić ich skutki”, podkreślił. Z drugiej strony w opinii P. Szczepanowskiego postęp technologiczny przyczynia się do obniżenia poziomu ryzyka prowadzenia biznesu: „Celem niektórych rozwiązań jest usuwanie niepewności z transakcji” – przywołał tutaj przykład eksploratora blocków bitcoin - blockchain.

Mały nie znaczy gorszy

Jeśli chodzi o usługi takie jak leasing, kredyt czy ubezpieczenie należności kluczowe dla zawarcia współpracy z potencjalnym klientem jest jego rzetelność i wiarygodność, podkreślili uczestnicy debaty. Usługodawca musi mieć gwarancję wywiązania się kontrahenta z warunków umowy, dlatego też w wiele produktów jest niedostępnych dla pomiotów, które stawiają pierwsze kroki w biznesie. Jednak i tacy przedsiębiorcy mogą liczyć na zaufanie firm oferujących leasing, jak zaznaczył K. Kozak: „Jakość naszego portfela pozwala nam podjąć ryzyko współpracy ze startupami”. P. Szczepanowski dodał, że małe i średnie przedsiębiorstwa mogą także skorzystać z oferty ubezpieczenia należności handlowych: „To nie są produkty skierowane wyłącznie do dużych podmiotów. Staramy się upraszczać procedury i wyjaśniać naszym partnerom korzyści wynikające z kupna takiej polisy, gdyż skala niektórych wydarzeń na rynku może często być druzgocąca dla mniejszych przedsiębiorstw”, zauważył.

Rozmówcy T. Sańprucha ocenili, że przedsiębiorcy są ambitni i wymagający, a przede wszystkim chcą się rozwijać - dlatego korzystają z różnego rodzaju produktów wspierających ich działalność. Zdaniem K. Kozaka, takie branże jak leasingowa, kredytowa czy ubezpieczeniowa muszą nieustannie wzbogacać i zmieniać swoją ofertę – także poprzez wdrażanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Na sytuację polskich przedsiębiorców, a przez to ich potrzeby mogą wpłynąć także czynniki zewnętrzne – jak Brexit, czy kondycja drugiej co do wielkości gospodarki świata: „Chiny to kluczowy partner handlowy Niemiec, dlatego problemy w Chinach mogą bumerangiem zatoczyć koło i wrócić do Polski”, podkreślił P.Szczepankowski.

Krzysztof Kozak, dyrektor rynków i sektorów BZ WBK Leasing

„Koncentrujemy się na jak najlepszym dopasowaniu naszej oferty do potrzeb klientów. Ważne, by była precyzyjna, dostarczona w sposób prosty i czytelny. Dlatego nasze procedury ograniczyliśmy do minimum, pamiętając jednocześnie o bezpieczeństwie. Dzięki temu nasza oferta cieszy się zaufaniem klientów”.
Krzysztof Kozak, dyrektor rynków i sektorów BZBWK Leasing

Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros SAAleksander Widera, pomysłodawca i prezes Kredytmarket.comŁukasz Rumowski, dyrektor rozwoju produktu w ARCUS SAPoranek z finansami, cz.3 - Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy
Źródło: Wprost