Mata bohaterem artykułu w „The New York Times”. Jest o PiS, aborcji i prawach gejów

Mata bohaterem artykułu w „The New York Times”. Jest o PiS, aborcji i prawach gejów

Mata, Michał Matczak
Mata, Michał Matczak / Źródło: Instagram / @33mata
W „Patokreacji” rapował, że „za rok wykupi billboard na Manhattan”, i tak zrobił, czym dumnie pochwalił się niedawno swoim fanom. Teraz Mata osiągnął kolejny sukces. Artykuł o nim pojawił się w dzienniku „The New York Times”. Co pisze o 21-letnim polskim artyście Alex Marshall?

NYT o Macie. „Od skandalu do supergwiazdy”

Michał Matczak jest drugim (po Taco Hemingwayu) polskim raperem, o którym artykuł pojawił się na łamach jednego z najważniejszych amerykańskich dzienników. W tekście autorstwa Alexa Marshalla, zatytułowanym „Polski raper od skandalu do supergwiazdy”, czytamy, że 21-latek został głosem polskiej młodzieży, rapując o bolączkach ludzi w jego wieku, co przykuło uwagę „podzielonego politycznie kraju”.

Marshall przypomina, że na lotnisku Bemowo w Warszawie występowały największe światowe gwiazdy – Michael Jackson, Metallica czy Madonna. „Ale w ubiegłą sobotę ponad 30 tys. osób – wielu młodych nastolatków, których rodzice pełnili rolę przyzwoitek, stłoczyło się przy wejściu w oczekiwaniu na nową gwiazdę: Michała Matczaka, 21-letniego rapera z rozjaśnionymi blond włosami i nie schodzącym z twarzy uśmiechem, znanym jako Mata” – czytamy. Dalej dziennikarz opisuje koncert artysty, pisząc, że publika znała każdy z utworów, które wykonał na scenie. Marshall wspomina także o wakacyjnym sukcesie „Kiss Cam”, który słuchany był tak często, że trafił na jedną z globalnych list przebojów Billboard, a także nowym albumie „Młody Matczak”, który znalazł się od razu po premierze na szczycie krajowej listy na Spotify. „Kilka jego piosenek ma ponad 50 mln wyświetleń w serwisie YouTube” – wymienia dalej.

„NYT” o wpływie Maty na krajowy dyskurs

Nie obyło się oczywiście bez opisania sukcesu „Patointeligencji”. „Mata maluje obraz życia ucznia Batorego, elitarnego warszawskiego liceum (...) Z jego utworu wynika, że niewielu z nich pokornie uczy się do matury, a zamiast tego nadużywają alkoholu, narkotyków i uprawiają seks, aby poradzić sobie z presją” – czytamy.

instagram

„Gazety i programy telewizyjne zaczęły używać tego utworu do dyskusji zarówno o naciskach na polską młodzież, jak i o kwestiach przywilejów, na przykład o tym, czy pozornie bogaty dzieciak, taki jak Mata, powinien w ogóle rapować. Ich ujęcia często odzwierciedlały podziały polityczne w kraju. W Polsce od lat toczy się wojna kulturowa, z liberałami po jednej stronie i rządzącą populistyczną partią Prawo i Sprawiedliwość oraz jej konserwatywnymi zwolennikami po drugiej, mierząc się z takimi kwestiami jak prawa gejów, aborcja, a nawet rządy prawa” – ocenia Marshall. „Niektóre konserwatywne sekcje mediów, w tym główna, rządowa stacja telewizyjna w kraju, prezentowały trop Maty jako pokazujący dysfunkcje liberalnej elity. Regularnie wskazywali, że ojcem Maty jest Marcin Matczak, prawnik i naukowiec znany z zaciekłego sprzeciwu wobec polityki partii rządzącej” – wyjaśnia.

A co powiedział sam Mata podczas rozmowy z dziennikarzem? – Jestem trochę uzależniony od adrenaliny. Czasami czuję się bardziej jak internetowy troll niż raper – stwierdził.

Czytaj też:
Netflix szkoli dwie Polki. Będą koordynować sceny seksu. Szustow: „Nie jestem strażniczką moralności”

Źródło: WPROST.pl / The New York Times
 6

Czytaj także