UOKiK sprawdza influencerów. Na czarnej liście m.in. Maffashion i Kruszwil

UOKiK sprawdza influencerów. Na czarnej liście m.in. Maffashion i Kruszwil

Julia Kuczyńska, Maffashion
Julia Kuczyńska, MaffashionŹródło:Instagram / maffashion_official
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam. To kolejna odsłona działań organu, związana z reklamą w mediach społecznościowych. Chce też nałożenia kary na Julię Kuczyńską „Maffashion”, Marcina Dubiela, Marka Kruszela „Kruszwila” i Marlenę Sojkę.

W oświadczeniu na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czytamy, że w pierwszej kolejności wątpliwości wzbudziło nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane. Jak podano, w toku postępowania wielu twórców zaczęło oznaczać poprawnie swoje materiały – konsument w wielu przypadkach już wie, że ma do czynienia z reklamą.

Influencerzy promują scam? UOKiK sprawdzi

Kolejnym etapem jest sprawdzenie przez UOKiK tego, czy influencerzy nie promują tzw. scamu. To działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia.

– Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – wyjaśnił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Maffashion, Dubiel, Kruszwil i Sojka z karami od UOKiK

W oświadczeniu przypomniano, że pod koniec września prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące nieoznaczania przez influencerów materiałów promujących produkty lub usługi jako reklama, co może wprowadzać konsumentów w błąd. W toku postępowania wyjaśniającego skierował wezwania do wielu podmiotów – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych, w których poprosił o udzielenie informacji, np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. „Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów” – czytamy.

Z tego powodu Chróstny wszczął postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji na: Julię Kuczyńską „Maffashion”, Marcina Dubiela, Marka Kruszela „Kruszwila” i Marlenę Sojkę. Zastrzegł też, że nie wyklucza kolejnych działań tego rodzaju.

Czytaj też:
Masa nowości na Netflix w grudniu. Wraca „Wiedźmin” i „Dom z papieru”!