Plakaty filmowe od lat 20. do współczesności. Zobacz 90-letnią ewolucję w kinie

Plakaty filmowe od lat 20. do współczesności. Zobacz 90-letnią ewolucję w kinie

Od początku istnienia kina plakaty filmowe wykorzystywane były do promowania produkcji i wywoływania emocji. Wraz z ewolucją kina, zmienił się też styl projektowania plakatów. Na początku XX wieku trudne i drogie było ich drukowanie. To wszystko zmieniło się jednak w czasach współczesnych.

Plakaty w latach 20-tych

W latach dwudziestych wykorzystywano dość tradycyjny typ plakatu. Głównie były one rysowanymi ilustracjami scen z filmów.

„How Bella Was Won” (1911)

„The Texan” (1920)

„Bright Eyes” (1921)

„The Bandolero” (1924)

„Cyrk” (1928)

Plakaty w latach 30-tych

W latach 30-tych widzimy ewolucję w kierunku odważniejszych projektów. Zaczęły koncentrować się one na głównych bohaterach filmu, szczególnie na ich twarzach, w odróżnieniu do lat 20-tych, gdzie głównie pokazywane były sceny.

„Frankenstein” (1931)

„Kacza zupa” (1933)

„Anything Goes” (1936)

Plakaty w latach 40-tych

W latach 40-tych rzadko widzimy sceny z filmów. Na plakatach umieszczano zazwyczaj głównych bohaterów, zaczyna zacierać się też moda na zabiegi typograficzne, robią się one bardziej stonowane.

„Fantazja” (1940)

„Wilkołak” (1941)

„Ostatnia runda” (1947)

Plakaty w latach 50-tych

Lata 50. przynoszą ze sobą konceptualne podejście do tworzenia plakatów (dobrze obrazuje to plakat filmu „Miłość po południu”), często są one wolne od postaci, podkreślające typografię i ukazujące subtelne wskazówki co do treści filmu.

„Bulwar Zachodzącego Słońca” (1950)

„Deszczowa piosenka” (1952)

„Miłość po południu” (1957)

„Okno na podwórze” (1954)

„Ben Hur” (1959)

Plakaty w latach 60-tych

W tworzeniu plakatów w latach 60. nie pozbyto się całkowicie ilustracji, jednak skupiono się bardziej na layoucie. Ilustracje przenoszą się do bardziej peryferyjnej roli, zdobiąc całość.

„Śniadanie u Tiffany'ego” (1961)

„Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę” (1964)

„Bonnie i Clyde” (1967)

„Włoska robota” (1969)

Plakaty w latach 70-tych

W latach 70. po raz pierwszy pojawiają się na plakatach zdjęcia z filmu, często zajmując też większość miejsca.

„Paragraf 22” (1970)

„A teraz coś z zupełnie innej beczki” (1971)

„Chinatown” (1974)

„Szczęki” (1975)

„Gwiezdne wojny” (1977)

Plakaty w latach 80-tych

W latach 80. plakaty zaczęły przypominać te, do których jesteśmy przyzwyczajeni dziś. Modne stały się duże zdjęcia z filmów i bardziej zrównoważone kolory.

„Czy leci z nami pilot?” (1980)

„Tootsie” (1982)

„Prezent pod choinkę” (1983)

„Imperium Słońca” (1987)

„Rain Man” (1988)

Plakaty w latach 90-tych

Formułę plakatów z lat 90. niektórzy nazywają rozsądną czy racjonalną. Na górze pojawiają się nazwiska aktorów, a nazwa filmu pojawia się zazwyczaj na dole plakatu.

„Chłopcy z ferajny” (1990)

„Park Jurajski” (1993)

„Forrest Gump” (1994)

„Tomcio Grubasek” (1995)

„Boogie Nights” (1997)

„Titanic” (1997)

„Las Vegas Parano” (1998)

„Oczy szeroko zamknięte” (1999)

Plakaty współcześnie

W latach 80. i 90. ewolucja plakatów filmowych nieco zwalnia, ponieważ udaje się zaprojektować wiele chwalonych pozycji. W 2000 roku obserwujemy małe ulepszenia, jednak układ pozostaje bardzo podobny. Pod koniec dekady, kiedy modny staje się minimalizm, wpływ ten możemy zobaczyć na plakatach filmów takich jak „Odlot” czy „Mroczny rycerz”.

„Cast Away - poza światem” (2000)

„Ja, Irena i Ja” (2000)

„Ghost World” (2001)

„Schmidt” (2002)

„Tożsamość” (2003)

„Monachium” (2005)

„Pułapka” (2005)

„Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street” (2007)

„Mroczny Rycerz” (2008)

„Odlot” (2009)

„Parnassus” (2009)

„Pogrzebany” (2010)

„Władcy umysłów” (2011)
Czytaj też:
Powstał specjalny program z obsadą „Gry o tron”. Na efekty trzeba poczekać
Czytaj też:
Ujawniono, kto zagra tytułową rolę w serialu „Dracula”