Polacy w Rajdzie Portugalii. Poradzą sobie z odcinkami specjalnymi po zmroku?

Polacy w Rajdzie Portugalii. Poradzą sobie z odcinkami specjalnymi po zmroku?

Dodano:   /  Zmieniono: 
29 marca rozpoczyna się 46. Rajd Portugalii (fot. EPA/JOSE COELHO/PAP)
29 marca rozpoczyna się 46. Rajd Portugalii, czwarta runda mistrzostw świata w tegorocznym sezonie. Na liście startowej liczącej 57 załóg jest jedna z Polski - Maciej Oleksowicz z pilotem Maciejem Obrębowskim (Ford Fiesta S2000).
Polska załoga rywalizuje w S2000 (FIA Super 2000 World Rally Championship). Przed Rajdem Portugalii Oleksowicz zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji SWRC, w pierwszej rundzie - lutowym Rajdzie Szwecji polska załoga zajęła 34. miejsce w klasyfikacji generalnej i 6. w SWRC. Liderem jest Irlandczyk Craig Breen (Ford Fiesta S2000).

Kręta i kamienista trasa

- Jesteśmy dobrze przygotowani do startu w Portugalii, ale odcinki są kamieniste, a miejscami mocno dziurawe. Mogą się pojawiać poważne problemy z oponami. Trasa jest ciekawa, miejscami potwornie kręta, ale  pomimo tego dość szybka i szeroka. Problemem może być kurz, który jeśli wiatr ustanie, będzie się długo utrzymywał w różnych wąwozach i  dolinkach. Z tego powodu organizator podjął decyzję, że zawodnicy priorytetowi będą startować co 3 minuty. Liczę na poprawienie lokaty w  klasyfikacji mistrzostw świata - powiedział Oleksowicz po zapoznaniu z  trasą.

W tym roku samochodem S2000 pojedzie także ubiegłoroczny zwycięzca rajdu – Francuz Sebastien Ogier. Były partner ośmiokrotnego mistrza świata rodaka Sebastiena Loeba z zespołu Citroen Sport, rozstał się z  francuskim teamem pod koniec ubiegłego roku i przeszedł do ekipy Volkswagena, która przygotowuje na sezon 2013 Polo WRC. Aktualnie trwają testy tego samochodu, a Ogier, aby nie wyjść z wprawy, otrzymał zgodę niemieckiego teamu na starty w mistrzostwach świata Skodą Fabią S2000.

Odcinki specjalne po zmroku

Baza rajdu i park serwisowy zlokalizowano na jednej z piłkarskich aren Euro 2004 - Estadio Algarve. Stadion znajduje się około 10 km na  północ od Faro, liczącej 42 tysiące mieszkańców stolicy prowincji Algarve. Szutrowy Rajd Portugalii od 2009 roku jest na stałe wpisany do  kalendarza rajdowych mistrzostw świata. W latach 70. i 80. XX wieku portugalska runda mistrzostw świata znana była z bardzo odważnych kibiców, którzy stali tuż przy trasie odcinków specjalnych, tak aby dłońmi dotykać jadących z bardzo dużymi prędkościami samochodów.

Trasa tegorocznego rajdu liczy 1564,3 km, w tym 434,7 km mają odcinki specjalne. Nowością będą OS-y rozgrywane po zmroku. Otwierający rajd superoes (3,27 km) wytyczono dookoła Placu Imperium w Lizbonie, pozostałe zlokalizowano na północ od Faro, w górzystym terenie regionów Algarve i Alentejo. Po zakończeniu superoesu w Lizbonie załogi będą miały do przejechania w normalnym ruchu ponad 200-kilometrów do miejscowości Ourique, skąd pojadą na trasy trzech nocnych odcinków specjalnych.

Loeb na czele

Liderem klasyfikacji generalnej MŚ po trzech rundach jest Loeb (Citroen DS 3 WRC) - 66 pkt, przed Finem Mikko Hirvonenem (Citroen DS 3  WRC) - 50 pkt i Norwegiem Petterem Solbergiem (Ford Fiesta WRC) - 47 pkt. Loeb, który w ubiegłym roku był drugi, teraz będzie miał okazję na  odniesienie 70. zwycięstwa w karierze. Start do pierwszego odcinka specjalnego 29 marca w Lizbonie zaplanowano na godzinę 14.55, na mecie w Faro pierwsza załoga zamelduje się w niedzielę o 15.30.

ja, PAP