„Ja tego nie zamawiałem”. Rodzina Święta na kontrowersyjnej okładce „Der Spiegel”

„Ja tego nie zamawiałem”. Rodzina Święta na kontrowersyjnej okładce „Der Spiegel”

Okładka "Der Spiegel"
Okładka "Der Spiegel"
Obraza czy dopuszczalna satyra? Niemiecki tygodnik „Der Spiegel” zdecydował się w okresie przedświątecznym na kontrowersyjną okładkę z Maryją i Józefem prowadzącymi dialog nad dzieciątkiem Jezus ułożonym w... kartonie z logo Amazona.

Przeróbka biblijnej scenerii została wykorzystana jako ilustracja numeru poświęconego tematyce związanej z handlem w okresie przedświątecznym. Na okładce niemieckiego dziennika widać tradycyjnie sportretowanych Maryję i Józefa pochylonych nad małym Jezusem. Rodzice przyszłego Zbawiciela wymieniają się uwagami. – Ja tego nie zamawiałem – mówi św. Józef. – Czy możemy go wymienić? – czytamy w dymku umieszczonym obok Maryi. Pomiędzy rodzicami leży Dzieciątko Jezus. Próżno jednak wypatrywać żłobka – ilustrator umieścił je w kartonie z nazwą największego na świecie sklepu internetowego – Amazon.com.

„Der Spiegel” poświęca kilka stron na opis zjawiska nazwanego przez dziennikarzy jako „festiwal dostarczania”. W tekstach z numeru przeczytać można miedzy innymi o zmianie modelu konsumpcji i rewolucji, jaką wniósł handel internetowy. Niemiecki dziennik konstatuje, że zmiany są na tyle wielkie, że wpłynęły nawet na kształt świąt Bożego Narodzenia.