Mgławice i gromady gwiazd. NASA pokazała nowe zdjęcia wykonane przez Teleskop Hubble'a

Mgławice i gromady gwiazd. NASA pokazała nowe zdjęcia wykonane przez Teleskop Hubble'a

Zdjęcia dostarczył Teleskop Kosmiczny Hubble’a
Zdjęcia dostarczył Teleskop Kosmiczny Hubble’a / Źródło: NASA
Wiele obiektów, które fotografuje Teleskop Kosmiczny Hubble'a, pochodzi z katalogu, które przygotował w XVIII wieku Charles Messier. W poniedziałek NASA obchodziła rocznicę jego urodzin. W ramach tego przygotowana została internetowa wersja tego katalogu. Wśród zdjęć są trzy niepublikowane wcześniej pozycje.

Charles Messier urodził się 26 czerwca 1739 roku w Badonviller we Francji. Był astronomem i poszukiwaczem komet. Jako pierwszy stworzył systematyczny katalog obiektów mgławicowych i gromad gwiazd.

Tworzenie listy mgławic rozpoczął w 1760 roku, a ostateczną wersję katalogu opublikował w 1781 roku. Katalog Messiera zawierał dane o 103 obiektach, z których Messier sam odkrył 64 lub 64. Później inni badacze uzupełnili katalog o kolejne 7 obiektów, które odkrył już po opublikowaniu katalogu Messier oraz jego przyjaciel Pierre Mechain. Pierwszym obiektem, który odkrył Messier był M 3 - gromada kulista gwiazd w Psach Gończych.

Messier podczas swojego życia odkrył dodatkowo także 13 komet, a był współodkrywcą kolejnych siedmiu.

Galeria:
NASA stworzyła internetową wersję katalogu Messiera

Czytaj także

•
    Wspaniale, robiace wrazenie obrazy (nawet jesli tu sa intencjonalnie podkolorowane)... Gdy nadto czlowiek uzmyslowi sobie niewyobrazalne wprost rozmiary i matematyczna organizacje obserwowalnego wszechswiata, to nieuchronnie zostanie skonfrontowany z podstawowymi pytaniami o poczatek rzeczy i cel istnienia... Rozwazania na ten temat mozna zaczac np. tu:
    • Coś mi się widzi, że te fotki nie tyle pochodzą z teleskopu co z kolorowego komputerowego monitora - przy użyciu tej kuszącej funkcji p o w i ę k s z.
      Na czym polega manipulacja mogą się państwo dowiedzieć wpisując w Google hasło: "Optyczny banał - Andrzej Lisiak"